Hop til indhold

PFA Klima Plus fejrer fem år med CO2-venlige afkast og høj kundetilslutning

Direktør for ansvarlige investeringer i PFA, Rasmus Bessing

PFA’s klimafokuserede opsparingsprodukt, PFA Klima Plus, kan i disse dage fejre sit femårsjubilæum med stærke resultater. Produktet har indfriet ambitionen om CO2-neutralitet før tid, leveret konkurrencedygtige, langsigtede afkast og oplevet stor opbakning fra kunderne.

Da PFA Klima Plus blev lanceret i 2020, var målet at skabe et pensionsprodukt, hvor hensynet til et lavt CO2-aftryk gik hånd i hånd med ambitionen om et solidt afkast til kunderne. Fem år senere kan PFA – på vegne af kunderne – glæde sig over, at ambitionerne er blevet indfriet: Porteføljen er i dag klimaneutral, og afkastet har fulgt PFA’s brede Plus-produkt – selvom det har svinget mere på kort sigt.

Vi er stolte af, at vi har nået vores mål om CO2-neutralitet, og at det er sket samtidig med at skabe et solidt, langsigtet afkast, der ligger tæt på afkastet i vores bredere Plus-produkt," siger Rasmus Bessing, der er direktør for ansvarlige investeringer i PFA.

Han uddyber, at PFA Klima Plus siden lanceringen for 5 år siden har givet et afkast på 43,4 procent til en typisk kunde med middel risiko. Det tæt på afkastet i PFA’s brede Plus-produkt og i top blandt sammenlignelige produkter.

Populært valg blandt PFA’s 1,3 mio. kunder
Ifølge Rasmus Bessing har produktet også vist sig at være et populært valg blandt kunderne. Cirka en femtedel af PFA’s kunder har valgt at placere hele eller en del af deres opsparing i PFA Klima Plus, der med over 20 milliarder kroner under forvaltning er den største danske opsparingspulje med klimafokus.

"Det er glædeligt at se, at vores kunder har taget godt imod produktet, og mange ønsker at gøre en forskel for klimaet gennem deres pensionsopsparing. Vi kan se, at PFA Klima Plus særligt er populært blandt vores yngre kunder og kunder i storbyerne," siger Rasmus Bessing.

Bedre data giver mulighed for skærpede klimakrav
Ifølge direktøren har et mere præcist og ensartet datagrundlag for virksomheders klimaaftryk – ikke mindst drevet af fælles EU-rammer for rapportering – de senere år gjort det muligt for PFA at skærpe produktets klimaprofil og samtidig udvide porteføljen uden at slække på ambitionerne.

"Vi kan nu tage højde for hele værdikæden – altså både aftrykket fra selskabernes egne udledninger og fra deres leverandørkæde. Det har styrket vores datagrundlag og givet os mulighed for at inkludere flere selskaber uden at gå på kompromis med vores klimaambitioner," siger Rasmus Bessing.

Han oplyser, at Klima Plus-porteføljen i dag tæller omkring 200 selskaber, der på hver deres vis bidrager til, at CO2-aftrykket fra investeringerne ligger 60 procent under gennemsnittet fra verdens aktier. Herudover er der fx også investeringer i skov, som er med til at sænke investeringernes samlede klimaaftryk.

Fakta om PFA Klima Plus:

  • PFA Klima Plus er Danmarks hurtigst voksende klimaprodukt med en samlet værdi på 20,4 mia. kr.
  • En typisk kunde i middel risiko har siden lancering af Klima Plus opnået et afkast på 43,4 procent.
  • 47 procent af kunder i Klima Plus er kvinder og 53 procent mænd, 45 procent bor i hovedstaden.
  • Hver tredje kunder mellem 25-34 år har valgt Klima Plus, men det i gennemsnit vælges af hver femte.   

 

 

Sådan skal klimaneutralitet forstås
Klimaneutralitet betyder, at det samlede CO2-aftryk går i nul, når man trækker investeringernes CO2-udledning fra den CO2-absorbering, som fx sker via investeringen i skov. CO2-regnestykket omfatter EU-taksonomiens Scope 1 (CO2-aftrykket fra skabernes egen drift) og Scope 2 (CO2-aftrykket fra selskabers forbrug af indkøbt energi).