World Mental Health Day: Lys i mørket trods stigende pres på den mentale sundhed

Stadig flere danskere rammes af mentale helbredsproblemer som stress og angst. Hos PFA sætter man ind med tidlig hjælp og digitale sundhedsløsninger for at forkorte sygefravær og hjælpe kunderne hurtigere tilbage i arbejde. Resultaterne viser, at indsatsen virker. Det fortæller PFA’s chef for strategisk sundhed i PFA, Rikke Bay Haaber, i anledning af World Mental Health Day.
Danskernes mentale helbredsproblemer som stress, angst og depression er steget markant de seneste ti år. Det mærker man tydeligt hos PFA, landets største pensions- og forsikringsselskab, hvor sundhedsløsninger er en central del af tilbuddet til kunderne.
"Antallet af kunder, som vi hjælper med psykiske udfordringer som stress og angst, er vokset med 134 procent siden 2016. Det er en voldsom udvikling, som kan skyldes mange forskellige faktorer – fra øget tempo og pres i privat- og arbejdslivet, børn der mistrives, til for meget usund tid foran skærmen, færre fællesskaber og voksende usikkerhed i verden omkring os," siger Rikke Bay Haaber, chef for strategisk sundhed i PFA.
På trods af udfordringerne ser hun håb for fremtiden. For PFA’s tal viser, at en tidlig indsats gør en forskel.
"Vi ved, at det kan være svært at tage de første skridt, når man mærker tegn på mistrivsel. Derfor har vi gjort det nemt at få hjælp, så kunderne hurtigt kan finde den støtte, de har brug for. Senest blandt andet gennem online-løsninger, så hjælpen er nær, uanset om man er hjemme, på farten eller på arbejde. Samtidig arbejder vi målrettet med vores data, så vi tidligt kan række ud til de kunder, der har risiko for at blive syge," forklarer Rikke Bay Haaber.
Og ifølge PFA's sundhedschef er resultaterne opløftende.
"Andelen af kunder, der stadig er sygemeldt efter to år, er faldet med 8,5 procent, og næsten halvdelen af de langtidssygemeldte vender tilbage i arbejde inden for to år. Samtidig kan vi se, at vi gennem den tidlige og datadrevne indsats har reduceret kunders risiko for langtidssygdom med 70 procent," siger hun.
Flerstrenget indsats nødvendig for at vende udviklingen
Ligesom PFA hjælper den enkelte kunde, arbejder man også tæt sammen med virksomheder og organisationer for at styrke trivslen på arbejdspladserne.
"Vi har udviklet et rammeværktøj, der gør det muligt for arbejdspladser at identificere og arbejde med de trivselsproblematikker, der er relevante for netop dem. Det giver virksomhederne konkrete redskaber til at øge trivslen og derigennem påvirke tiltrækning, tilknytning, sygefravær og performance. Herudover holder vi løbende webinarer og kurser, hvor vi sætter fokus på trivsel, kultur og ledelse," siger Rikke Bay Haaber.
PFA har samtidig iværksat landsdækkende kampagner, der opfordrer danskerne til at søge hjælp, hvis de mærker tegn på mistrivsel. Som en del af indsatsen har PFA også lanceret podcasten Den lyse side, der er blandt Danmarks mest lyttede. Podcasten tager fat i emner om mental sundhed og skal ligesom kampagnerne være med til at nedbryde tabuer og gøre det lettere at tale åbent om psykisk mistrivsel.
"Vi ved, at det kræver mod at række ud efter hjælp, men vi ønsker at sende et klart signal: Du står ikke alene. Derfor gør vi en aktiv indsats for at få danskerne til at kontakte os, når de oplever mistrivsel, og vi husker på, at der er lys for enden af tunnelen," siger Rikke Bay Haaber.
Fakta: PFA’s indsats for mental sundhed
- PFA har næsten 600.000 kunder med en forsikring ved nedsat erhvervsevne.
- I årets første seks måneder har PFA hjulpet ca. 92.000 børn og voksne med behandlingsforløb – en stigning på 23 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
- PFA’s forebyggende tiltag har ved hjælp af kunstig intelligens reduceret risikoen for langtidssygdom med 70 procent for de kunder, der modtager tidlig hjælp.
- Andelen af kunder, der er langtidssygemeldte i mere end to år, er faldet med 8,5 procent på to år.