Langtidssygemeldte PFA-kunder kommer hurtigere tilbage i arbejde
Med tidlig indsats, digitale løsninger og målrettet forebyggelse hjælper PFA flere kunder hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet – trods stigning i mentale helbredsproblemer.
På blot to år er andelen af PFA’s kunder, der er sygemeldte i mere end 24 måneder, faldet med hele 8,5 procent. Det viser nye tal fra PFA Pension. Faldet sker på trods af, at flere danskere i samme periode bliver syge, hvilket understreger effekten af PFA’s målrettede indsats for at hjælpe kunderne hurtigt tilbage på arbejdsmarkedet.
Ifølge Ole Krogh Petersen, administrerende direktør i PFA, er det afgørende at sætte tidligt ind:
"Når man er udfordret enten psykisk eller fysisk, så er det afgørende, at man får den rette hjælp hurtigt. Så når vi bliver kontaktet af en kunde, som er sygemeldt eller i risiko for sygemelding, så sætter vi massivt ind med hurtig hjælp for at undgå, at mindre problematikker udvikler sig til noget større og længerevarende. Når man som langtidssygemeldt får hjælp til at blive hurtig rask, så er det selvfølgelig først og fremmest godt for den enkeltes trivsel, men det er i høj grad også gavnligt for arbejdspladserne og hele samfundet."
Tidlig indsats og digitale løsninger gør forskellen
PFA har de seneste år oprustet markant inden for forebyggelse og sundhed. Blandt andet er der udviklet nye digitale løsninger, som gør det lettere for kunderne at få hurtig adgang til hjælp som fysioterapi og psykolog. Samtidig har PFA introduceret et forebyggelsesværktøj baseret på kunstig intelligens, der gør det muligt for sundhedsfaglige medarbejdere at identificere kunder, der er i risiko for længerevarende sygdom. Dette tiltag har reduceret risikoen for langtidssygdom med 70 procent for de berørte kunder.
Derudover arbejder PFA tæt sammen med virksomheder og arbejdspladser for at styrke trivslen blandt medarbejderne.
"Konsekvenserne for den enkelte, der bliver ramt af langtidssygdom, er store. Og vi ved, at jo længere tid der går, før man kommer tilbage i arbejde, des vanskeligere bliver det. Det er derfor, det er så afgørende, at vi sætter ind med tidlig og målrettet hjælp for at få brudt den til tider onde spiral, man let kommer ind i," siger Ole Krogh Petersen.
Positive resultater trods stigende mistrivsel
Selvom der generelt er en stigning i antallet af danskere, der døjer med mentale helbredsproblemer som stress, angst og depression, viser tallene fra PFA, at indsatsen virker.
"Udviklingen i samfundet, hvor især mange danskere døjer med deres mentale helbred, understreger vigtigheden af, at vi som samfund over en bred kam sætter ind for at få vendt udviklingen og hjælpe danskerne, når de har brug for det. At få brudt trenden med langtidssygdom er et langt sejt træk, men vi kan se, at indsatsen med tidlig indsats begynder at bære frugt, og at langtidssyge PFA-kunder bliver hurtigere raske end tidligere,” siger Ole Krogh Petersen.
Fakta om PFA’s indsats
- PFA har næsten 600.000 kunder med en tab af erhvervsevne-forsikring.
- I årets første seks måneder har PFA hjulpet ca. 92.000 børn og voksne med behandlingsforløb, hvilket er en stigning på 23 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
- Antallet af digitale henvendelser til sundhedsforsikringen er fordoblet på to år – fra 25.800 til 50.900 i årets første seks måneder.
- PFA’s forebyggende tiltag har ved hjælp af kunstig intelligens reduceret risikoen for langtidssygdom med 70 procent for de kunder, der modtager tidlig hjælp.
- Andelen af kunder, der er langtidssygemeldte i mere end to år, er faldet med 8,5 procent på to år.
- PFA formår nu at hjælpe 49,4 procent af langtidssygemeldte kunder tilbage på arbejdsmarkedet inden for to år – en stigning fra 42,7 procent for to år siden.