Hop til indhold

Ergonomi

påvirker sygefravær og performance

Ergonomi – mere end en god arbejdsstilling

I de senere år har forskning lært os meget om, hvad god ergonomi på arbejdspladsen er – og ikke er. Vi ved i dag, at ergonomiske hjælpemidler ikke bør stå alene, og at der ikke findes en optimal ergonomisk arbejdsstilling. Hvis vi ønsker at forebygge eller reducere smerter og belastninger på kroppen effektivt, så kan vi med fordel tage udgangspunkt i, hvordan vi bedst muligt aflaster den enkelte medarbejder ved hjælp af ergonomiske hjælpemidler, som fx en fornuftig skærm, et godt tastatur og en god mus. Men endnu vigtigere er det, at vi får skabt gode rammer for variation, pauser og jævnlig bevægelse i løbet af arbejdsdagen.

  
  

Hvordan kan I arbejde med ergonomi?

 

Forståelse

Her får I et indblik i, hvad ergonomi betyder, samt hvilken effekt det kan have, når I arbejder med at udvikle gode ergonomiske rammer og inddrager variation, pauser og bevægelse i medarbejdernes hverdag.
   

 

Anvendelse

Hvordan skaber I de bedste forudsætninger for at arbejde med ergonomi? Hvornår skal I vælge at arbejde med emnet, og hvor starter I?

 

Øvelser

Få inspiration til, hvordan I naturligt kan inkludere emnet ergonomi i jeres daglige arbejde. Vi beskriver også her, hvordan PFA kan hjælpe jer videre, hvis I gerne vil arbejde strategisk med ergonomi, forebyggende øvelser og variation i jeres virksomhed.

Forståelse

Hvad er ergonomi?

Arbejdspladsergonomi handler om at designe arbejdspladser og arbejdsprocesser, der er sikre, effektive og hensigtsmæssige for udførelsen af arbejdet og for jeres medarbejdere. Når I laver indsatser inden for ergonomi på arbejdspladsen, minimerer I risikoen for skader og belastninger på kroppen, der kan opstå som følge af gentagne bevægelser, stillesiddende arbejde, tunge løft eller andre arbejdsrelaterede faktorer.

Arbejdspladsergonomi omfatter ofte analyse af arbejdspladsen og -opgaverne samt udvikling og implementering af ergonomiske løsninger, der kan forbedre medarbejdernes trivsel, sundhed og produktivitet. Det kan omfatte alt fra justering af arbejdsstationer og udstyr, til træning i god kropsholdning, bevægelsesteknikker, træning af muskelstyrke og udholdenhed samt eventuel jobrotation.

Læs mereSe mindreI vores undersøgelse af det sunde arbejdsliv betragtede både ledere og medarbejdere ergonomi som en vigtig faktor for trivsel, sundhed og produktivitet på arbejdspladsen og som en faktor, der kan have stor indvirkning på både det fysiske og mentale helbred. Undersøgelsen viste også, at især hjemmearbejdspladsen og storrumskontoret kan skabe udfordringer for både medarbejdere og ledere, hvorfor det kan være endnu vigtigere at understøtte gode ergonomiske rammer både ved hjemmearbejde såvel som på arbejdspladsen.
  

Anvendelse

Hvordan gør I ergonomi, variation og bevægelse til en naturlig del af jeres virksomhedskultur? 

De mest effektive ergonomiske faktorer i arbejdsdagen er variation og pauser. Det kan opnås ved at give jeres medarbejdere mulighed for at skifte mellem forskellige arbejdsopgaver og arbejdsstillinger. Ved eksempelvis at skifte mellem stående og siddende arbejde eller ved at give mulighed for at bruge forskellige muskelgrupper mindskes risikoen for overbelastningsskader og træthed i musklerne.

Pauser giver medarbejderne mulighed for at strække ud, gå en tur eller udføre andre bevægelser, der mindsker risikoen for belastningsskader og træthed. Selv korte pauser (de såkaldte mikropauser som typisk varer mellem fem sekunder og fem minutter) kan forebygge træthed, stive muskler og hovedpine. En kort pause sætter gang i blodomløbet og hjælper med at fokusere og få mentalt overskud.  



 

Hvad er symptomerne på dårlige ergonomiske forhold?

   
De overordnede symptomer på dårlige ergonomiske forhold kan variere, men typisk omfatter de:
 
  • Smerter i nakke, skuldre og ryg: Dette kan skyldes dårlig kropsholdning og ensidigt gentagne bevægelser og dermed overbelastning af sener og muskler.
  • Snurrende og sovende fornemmelse i fingrene og musearm: Dette skyldes gentagne bevægelser og belastning af håndled, fingre og underarm.
  • Hovedpine: Dette kan bl.a. skyldes anspændte muskler i nakke og skuldre eller dårlig kropsholdning.
  • Træthed og udmattelse: Dette kan bl.a. skyldes, at medarbejderne sidder eller står i den samme position i længere tid ad gangen og ikke tager tilstrækkelig mange pauser eller får tilstrækkelig bevægelse.
  • Øjenbelastning: Dette kan skyldes, at medarbejderne sidder foran en computer i længere tid ad gangen uden pauser eller korrekt belysning.
  • Nedsat produktivitet: Dette kan skyldes, at medarbejderne ikke er i stand til at arbejde effektivt på grund af smerter eller træthed eller er nødt til at tage flere pauser for at lindre smerter.

Mere specifikke symptomer hos særligt medarbejdere med meget computerarbejde

   
Mere specifikke symptomer hos særligt medarbejdere med meget computerarbejde kan være:
 
  • Ømhed, spændinger og myoser i arme, skuldre og nakke - måske kombineret med hovedpine og rygsmerter
  • Smerter i ydersiden af albuen og i håndleddene
  • Prikken, snurren og følelsesløshed i fingre og hænder
  • 'Tunge arme' og en diffus følelse af træthed i underarmen og hånden
  • Kolde og ømme hænder og led

Vil I fokusere endnu mere på ergonomi og variation som en del af virksomhedskulturen?

   
Hvis I vil fokusere endnu mere på ergonomi og variation som en del af virksomhedskulturen, kan I gøre brug af følgende tiltag:
 
  • Skab opmærksomhed omkring emnet ved at kommunikere vigtigheden af ergonomi og variation i løbet af dagen til medarbejderne. Det kan være gennem oplæg, møder, intranet eller andre kommunikationskanaler.
  • Involver jeres medarbejdere i at udvikle og implementere ergonomiske og varierede arbejdsrutiner. Dette skaber ejerskab og ansvar blandt medarbejderne og øger deres engagement i emnet.
  • Uddan ledere og medarbejdere i forståelsen af ergonomi og variation, så de kan identificere og forebygge potentielle risici for skader og skabe sunde arbejdsvaner.
  • Skab fysiske rammer, der understøtter en varieret arbejdsdag, såsom hæve-sænkeborde, stående arbejdsstationer, ergonomiske stole og andet udstyr, der kan tilpasses individuelle behov.
  • Integrer variation og pauser som en naturlig del af arbejdsdagen og opmuntrer medarbejderne til at tage små pauser og udføre enkle træningsøvelser for at undgå stillesiddende adfærd.

    Start med små skridt, og opbyg gradvist et miljø, hvor sund ergonomi er en naturlig del af arbejdskulturen.

Øvelse

En øvelse, som I kan anvende til at åbne dialogen om ergonomi, kan være en "Mindmap-øvelse”. Denne øvelse kan gøres både individuelt og i grupper. 

Øvelse – Ergonomi


 

Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for fysisk tilstand.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.