Hop til indhold

Forståelse af medarbejderen

påvirker performance, tilknytning og sygefravær

Forståelse af medarbejderen handler om lederens evne til at forstå det ”hele menneske”, som de har ansvaret for at lede. Det inkluderer at forstå den adfærd og de holdninger, som kommer til udtryk i medarbejderens personlighedstræk og adfærd. 

Vores undersøgelse viste, at medarbejdere, der oplever, at deres leder har en god forståelse for, hvem de er, og hvordan deres dagligdag bedst fungerer, føler sig mere motiverede til at arbejde. Undersøgelsen viste også, at forståelse af medarbejderen ses som et vigtigt udviklingsområde blandt ledere og HR-medarbejdere, men de mangler konkrete værktøjer til at forbedre ”forståelsen af medarbejderen”.

   

Forståelse af medarbejderen, skaber et sundt psykisk arbejdsmiljø

 

Forståelse

Hvad betyder medarbejderforståelse, og hvilken effekt det kan have, når vi arbejder med at udvikle forståelsen af medarbejderne, som et grundlæggende parameter hos ledere og i det organisatoriske design?
   

 

Anvendelse

Hvordan skaber I de bedste forudsætninger for at arbejde med medarbejderforståelse?

 

Øvelser

Inspiration til hvordan I kan inkludere medarbejderforståelse i både lederudvikling og som en del af jeres organisationskultur..

Forståelse

Hvad vil det sige at forstå medarbejderen?

Medarbejderforståelse betyder, at man som leder har et så stort kendskab som muligt til sine medarbejdere. Det vil sige, hvem de er, deres behov, familieforhold, erfaringer og ”smertepunkter” samt mål og fremtidsplaner.

At opnå en dyb og reflekteret forståelse af et andet menneske kræver som det første, at man er nysgerrig, lytter og udviser empati. Det kræver tid og en stor indsats fra lederen at forstå sine medarbejdere. Forståelse opbygges over tid og skabes bedst i en kultur med høj tillid, god kommunikationskultur, rummelighed og en høj grad af inklusion. Når disse faktorer er i balance, er der et godt grundlag for en stærk relation, der gør det nemmere at lære hinanden at kende, og forstå hvorfor og hvordan begge parter agerer og reagerer som en naturlig del af deres personlige adfærd. 


 

Anvendelse

Hvordan gør I forståelse af medarbejderen til en naturlig del af jeres virksomhedskultur? 

Hvordan skaber I de bedste forudsætninger for at arbejde med medarbejderforståelse? Hvornår skal I vælge at arbejde med emnet, og hvor starter I?

Tilskynde til 1:1-dialoger i virksomhedskommunikation

Den mest effektive form til at opnå en høj grad af forståelse for medarbejdere i organisationer er at give medarbejderne et forum, hvor de kan dele deres tanker, meninger og bekymringer. Faste 1:1-dialoger mellem leder og medarbejder er det første trin. De fleste virksomheder har 1:1-dialoger eller faste statusmøder mellem ledere og medarbejdere. Det kan være nyttigt at tjekke op på, hvordan de virker, og om der er et forbedringspotentiale. Det kan I gøre ved fx at stille følgende spørgsmål:

  • Hvordan ser jeres 1:1-dialoger ud i dag? 
  • Hvor ofte har I dem, og hvad taler I om? 
  • Hvad får ledere og medarbejdere ud af 1:1-dialogerne?

Tillid er en del af fundamentet for forståelse af medarbejderen. Uden tillid er det svært at have en åben dialog, og udviser lederen ikke forståelse for medarbejderne, vil det påvirke deres tillid til lederen.  For at opbygge tillid og finde ud af, hvad der motiverer og driver medarbejderne, kan I med fordel fokusere på autenticitet og sårbarhed i ledelse og finde inspiration under afsnittet om tillid.


Hvad er symptomerne på manglende forståelse af medarbejderen?

   
Hvis der er en lav grad af forståelse af medarbejderen, vil det typisk komme til udtryk ved:
 
  • Frustration og samarbejdsvanskeligheder mellem leder og medarbejder
  • Manglende engagement hos medarbejderen i arbejdsopgaver, hvor medarbejderen ikke byder ind med løsninger eller idéer (lav grad af innovation)
  • Negative kommentarer fra medarbejderne ved møder eller på mails
  • Højere sygefravær.

Øvelser

Hvis I arbejder med eller gerne vil arbejde mere med medarbejderforståelse i jeres organisation, kan I hente inspiration i disse øvelser. Formålet med øvelserne er at øge graden af gensidig forståelse mellem leder og medarbejder og medarbejdere imellem. 

Øvelser – Forståelse af medarbejderen

 

Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for det psykiske arbejdsmiljø.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.