Hop til indhold

Tillid

påvirker tilknytning

Tillid er en hjørnesten i udviklingen af et sundt psykisk arbejdsmiljø. Tillid opstår i sunde relationer både medarbejdere imellem samt mellem medarbejder og leder.

En høj grad af tillid styrker kvaliteten af beslutninger, og teams med høj tillid til hinanden opdager og agerer hurtigere, når der opstår problemer. Tilknytning af medarbejdere styrkes, når medarbejderne føler loyalitet over for virksomheden, og netop dette opstår, når der er en høj grad af tillid på arbejdspladsen.

  

Hvordan kan I arbejde med tillid?

 

Forståelse

Få mere indblik i, hvad tillid betyder som begreb, samt hvilken effekt det kan have, når det anvendes som udgangspunkt for et sundt psykisk arbejdsmiljø. 
  

 

Anvendelse

Hvordan arbejder I med udvikling af tillid mellem leder og medarbejdere?

 

Øvelser

Få inspiration med en øvelse, der tager udgangspunkt i, hvordan I konkret kan arbejde med tillid.

Forståelse

Hvad er tillid?

Vores undersøgelse fremhævede, at det netop er kvaliteten og graden af tillid mellem leder og medarbejder, der påvirker, hvordan tillid udvikles i teams på tværs af arbejdspladsen. Når der er lav tillid mellem leder og medarbejder, påvirker det resten af kulturen, og derfor er tillidsbaseret ledelse et vigtigt element i at opbygge et sundt psykisk arbejdsmiljø. 

Tillid mellem leder og medarbejder opstår, når begge parter forventer, at den anden part vil en det bedste, gør sit bedste og er i stand til at løfte sine opgaver. Tillidsbaseret ledelse handler derfor om, at medarbejderne oplever, at lederen har positive forventninger til deres kompetencer og intentioner, er fortrolig med medarbejderne og er forudsigelig. Både leder og medarbejdere skal udvise tillid, hvis relationen skal være tillidsbaseret.  

Tillid på arbejdspladsen betyder, at jeres medarbejdere er en del af en kultur baseret på ærlighed, psykologisk tryghed og gensidig respekt. Det hjælper medarbejderne til at føle sig trygge i deres job og kan reducere medarbejderomsætningen, fordi loyaliteten til virksomheden øges med en høj grad af oplevet tillid.

  

Hvad er symptomerne på lav tillid?

   
Typiske symptomer på lav tillid er:
 
  • Lav effektivitet, fordi der ikke bliver delt vigtige perspektiver, og der mangler tiltro til andres evne til at løse opgaver 
  • Tendens til silotankegang/-arbejdsgang og fokus på egne frem for virksomhedens mål
  • Mangel på forandringsparathed og fleksibilitet. Der skabes typisk autonome subgrupper i organisationen
  • Mærkbart fald eller et vedvarende lavt niveau i engagement og motivation med begrænset interesse for hinanden på tværs af afdelinger

Anvendelse

Hvordan gør I tillid til en naturlig del af jeres virksomhedskultur?

En af de mest effektive tillidsskabende strategier er at skabe en personlig forbindelse mellem leder og medarbejdere baseret på åbenhed og integritet. Det gælder både for den direkte leder men i høj grad også fra topledelsen til medarbejderne. Del så meget som muligt om virksomhedens nuværende tilstand og fremtidige mål, så I undgår, at medarbejderne skaber deres egne teorier og historier. Når I deler indsigt, viser I, at I har tillid til medarbejderne, hvilket igen hjælper dem med at have større tillid til virksomheden. Gennemsigtighed involverer også at have integriteten til at fortælle sandheden, selvom det nogle gange er dårlige nyheder.

Læs mereSe mindreMedarbejderne kender forskellen på at få ordrer og at blive tilbudt opmuntring. Vi lykkes ikke i det lange løb ved at fortælle folk, hvad de skal gøre. Kunsten er at motivere dem til at gøre det. Når medarbejderne kan se mulighederne for at få succes og tror på, at virksomhedens mål er i overensstemmelse med deres egne, vil de arbejde mere dedikeret og effektivt. For ledere betyder det at uddelegere opgaver og give så meget autonomi som muligt samtidig med, at det er klart, hvad forventningerne er, og hvordan præstationerne vil blive målt.
  
Det sidste område i arbejdet med tillid vedrører fortrolighed og tavshedspligt. For at opbygge en tillidsfuld relation er det vigtigt, at medarbejderen kan regne med, at lederen overholder sin tavshedspligt og er bevidst om, hvilken magt og risiko lederens position kan udgøre, for at medarbejderen tør være åben. Her vil fokus på åbenhed og integritet opbygget over tid støtte medarbejderen og lederen i at føle tillid til hinanden. 
 
Når I arbejder med tillid som fokusområde for udvikling af det psykiske arbejdsmiljø, er et godt udgangspunkt at vide, hvordan medarbejdere på tværs af organisationen oplever tillid i jeres organisation. Måske har I allerede indsigter fra fx jeres engagementsmåling. Hvis ikke kan I få indsigter via et spørgeskema, hvor formålet er at måle den oplevede tillid og give medarbejderne mulighed for at sætte ord på, hvordan tillid kommer til udtryk i hverdagen.

Eksempel på spørgeramme:
  • Hvor enig er du i følgende udsagn? 
  • Min leder udviser tillid til mig.
  • Min leder udviser tillid til mine kompetencer. 
  • Min leder viser, at han/hun grundlæggende tror på, at jeg gør mit bedste. 
  • Jeg kan tale med min leder om fortrolige ting. 
  • Der er sammenhæng mellem, hvad min leder siger, og hvad min leder gør. 


 

Øvelser

Hvis I arbejder med eller gerne vil arbejde mere med tillidsbaseret ledelse, kan I hente inspiration i disse øvelser. Formålet med øvelserne er, at de enkelte ledere bliver klogere på deres tilgang til at udvikle tillidsfulde relationer og skabe en sund tilknytning til deres medarbejdere samt at skabe mere dialog om tillid i lederteams. 

Øvelser  Tillid


Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for det psykiske arbejdsmiljø.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.