Hvad er tillid?
Vores undersøgelse fremhævede, at det netop er kvaliteten og graden af tillid mellem leder og medarbejder, der påvirker, hvordan tillid udvikles i teams på tværs af arbejdspladsen. Når der er lav tillid mellem leder og medarbejder, påvirker det resten af kulturen, og derfor er tillidsbaseret ledelse et vigtigt element i at opbygge et sundt psykisk arbejdsmiljø.
Tillid mellem leder og medarbejder opstår, når begge parter forventer, at den anden part vil en det bedste, gør sit bedste og er i stand til at løfte sine opgaver. Tillidsbaseret ledelse handler derfor om, at medarbejderne oplever, at lederen har positive forventninger til deres kompetencer og intentioner, er fortrolig med medarbejderne og er forudsigelig. Både leder og medarbejdere skal udvise tillid, hvis relationen skal være tillidsbaseret.
Tillid på arbejdspladsen betyder, at jeres medarbejdere er en del af en kultur baseret på ærlighed, psykologisk tryghed og gensidig respekt. Det hjælper medarbejderne til at føle sig trygge i deres job og kan reducere medarbejderomsætningen, fordi loyaliteten til virksomheden øges med en høj grad af oplevet tillid.