Hop til indhold

Kommunikationskultur

påvirker tilknytning

Mennesker er sociale væsner, der er afhængige af at kunne kommunikere og interagere med andre mennesker for at indgå i et socialt fællesskab. Netop derfor er det vigtigt med en god kommunikationskultur. 

Et sundt psykisk arbejdsmiljø udvikles bedst, når kommunikationskulturen bygger på en åben og tillidsfuld dialog. En velfungerende kommunikationskultur støtter op om tillidsbaseret ledelse og giver lederen rum til at tage de svære samtaler og håndtere konflikter.

  

Hvordan kan I arbejde med en sund kommunikationskultur?

 

Forståelse

Hvad betyder begrebet kommunikationskultur, og hvilken effekt kan det have, når I arbejder med at udvikle en sund kommunikationskultur?
   

 

Anvendelse

Hvordan skaber I de bedste forudsætninger for at arbejde med en sund kommunikationskultur?

 

Øvelser

Bliv inspireret til at arbejde med jeres kommunikationskultur.

Forståelse

Hvad er en kommunikationskultur?

Kommunikationskulturen på arbejdspladsen kan defineres som den måde, jeres virksomhed engagerer sig i mennesker, deler information, driver samtaler og opmuntrer til medarbejdernes deltagelse.

Kommunikationskulturen bliver synlig i den måde, som medarbejderne kommunikerer med hinanden, og hvordan ledere kommunikerer med deres teams.

Kommunikationskulturen i en organisation er formet af den kommunikation, der finder sted på alle organisatoriske niveauer, herunder: 

  • Intern kommunikation
  • Ekstern kommunikation
  • Lederskabskommunikation
  • Ledelseskommunikation
  • Krisekommunikation mm.
Læs mereSe mindreI vores undersøgelse kom det frem, at intern kommunikation og kommunikationen mellem leder og medarbejder samt medarbejdere imellem er den vigtigste del af kommunikationskulturen i forhold til at påvirke trivsel og performance hos ledere og medarbejdere. Vi har derfor valgt at fokusere på denne del af kommunikationskulturen.
  
Når I udvikler en god kommunikationskultur, har det mange fordele. Først og fremmest vil det sikre en mere agil og internt afstemt arbejdsplads, og derudover vil det forbedre medarbejdertilknytning, engagement og motivation. God medarbejderkommunikation kan også hjælpe med at implementere krise- og forandringsledelsesinitiativer og er især vigtig i svære perioder med nedskæringer, sammenlægninger eller introduktion af nye initiativer.
  
Hvis I som virksomhed skaber en kommunikationskultur, der bygger på principperne om åbenhed, ærlighed og gennemsigtighed, vil medarbejderne føle sig set og anerkendt. Med øget distancearbejde, fleksible arbejdspladser og flere lokationer kæmper mange virksomheder i disse år med at opbygge og administrere kommunikationskulturer, der til enhver tid holder medarbejderne forbundne, engagerede og inspirerede.

For at fremme et sundt psykisk arbejdsmiljø er det vigtigt, at I som arbejdsgivere løbende minder jeres medarbejdere om vigtigheden af åben og ærlig kommunikation.

At være ærlig i sin kommunikation over for medarbejderne er den hurtigste måde at fremme en åben kommunikation på. Det sidste, vi ønsker, er medarbejdere, der føler, at de ikke kan tale åbent om udfordringer med deres leder, hvilket betyder, at de i sidste ende ikke kan stole på lederen. Derfor er det vigtigt med stor gennemsigtighed i kommunikationen. Hvis lederne i deres kommunikation viser, at ærlighed er afgørende for en blomstrende virksomhed, vil medarbejderne tage det til sig og følge trop. Her kan jeres interne kommunikationsansvarlige og HR-medarbejdere med fordel arbejde tæt sammen med lederne i organisationen. De tre parter skal alle være på samme side, når det kommer til at forstå vigtigheden af kommunikation på arbejdspladsen.
  

Hvad er symptomerne på en kommunikationskultur, der trænger til udvikling?

   
Måske kender I til følgende situationer. Hvis ja, så kan det være tid til at se på, hvordan I kan arbejde med at udvikle en endnu bedre kommunikationskultur.
 
  • Vi siger et, men gør noget andet. Dette opstår især, når der bliver italesat retning og feedback i møder, men opfølgningen efterfølgende går i en anden retning end det, der er kommunikeret. Det påvirker medarbejderens tillid til lederen og medarbejderens motivation til at yde og bidrage positivt (performance).
  • De svære samtaler udebliver. Kommunikationskulturen skal understøtte lederen i den svære samtale. Hvis der ikke er en kultur, hvor man kan italesætte sårbare emner og med ærlighed erkende, når der er udfordringer, så kan kommunikationskulturen blive kendetegnet ved en ”flinke-kultur”, hvor der mangler fremdrift, fordi problemer ikke italesættes og dermed løses.
  • Perspektiver deles kun mellem medarbejdere og ikke til lederen. Hvis der mangler tillid og forståelse af medarbejderen, påvirker det kommunikationskulturen. Når dette er tilfældet, deler medarbejderne deres ærlige synspunkter med hinanden, men ikke med deres leder. Lederen vil derfor mangle kritisk viden om medarbejderens oplevelse af situationen, hvilket fører til manglende samspil.

Anvendelse

Opbygningen af en sund kommunikationskultur starter med et indblik i, hvor I som virksomhed befinder jer i dag. Her får I inspiration til, hvilke spørgsmål der kan guide jer i jeres udvikling. I kan arbejde med dem både fra et HR-perspektiv i udviklingen af de organisatoriske rammer, der understøtter jeres kommunikationskultur samt i udviklingen af jeres ledere, så de er klædt på til at udleve en sund kommunikationskultur gennem deres daglige arbejde.

Hvor er vi i dag? 

Spørger I regelmæssigt jeres medarbejdere? Overvej at give medarbejderne regelmæssig kommunikation på måder, der passer til deres behov. I kan spørge jeres medarbejdere om deres behov for kommunikation, og hvordan de vil helst vil have den. Når I inddrager og kommunikerer med medarbejderne på den måde, der fungerer bedst for dem, skaber I en bedre kommunikationskultur for alle parter.

Prioriterer I intern kommunikation?
Intern kommunikation er afgørende for at opbygge en kommunikationskultur på arbejdspladsen. Mange fremtrædende organisationer på tværs af forskellige brancher bruger ofte intern kommunikation til at overvinde forandringskriser og sikre en positiv arbejdspladskultur. Overvej fx at dele regelmæssige opdateringer om ændringer i virksomhedens drift internt for at vise, at det er en naturlig del af at drive en virksomhed, og at den slags ændringer sker løbende. Når I prioriterer intern kommunikation, så tænk gerne over, om kernebudskaberne er ens på tværs af organisationen, og om det taler til medarbejdernes virkelighed. Et eksempel kan være en udmelding om en forandring af et medarbejdergode som et resultat af nedskæringer. I den situation vil det skabe forståelse hos medarbejderne, hvis de kan se og forstå, hvorfor forandringen er nødvendig, at det er for det fælles bedste, og at I løfter i flok.

Efterspørger I medarbejdernes feedback?
Udover at prioritere den interne kommunikation i virksomheden, kan I også indsamle medarbejderfeedback. I kan bede om feedback og lytte til medarbejdernes indsigter for at skabe en sund kommunikationskultur på arbejdspladsen. Ved at spørge medarbejderne om deres oplevelser, kan I få et indtryk af deres behov. Den opnåede indsigt kan også hjælpe med at opbygge den kultur, som skaber bedst mulig performance og trivsel. 



 

Øvelser

Hvis I ønsker at videreudvikle jeres kommunikationskultur, kan I bruge disse øvelser i ledergrupper og i teams. 

Øvelser – Kommunikationskultur


Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for det psykiske arbejdsmiljø.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.