Hop til indhold

Omsorgsbehov

påvirker performance og sygefravær

I 2022 var 30 procent af Danmarks befolkning erhvervsaktive pårørende med en rolle som nærmeste omsorgsperson for familie eller venner*. Medarbejdere, der er omsorgspersoner, oplever ofte udfordringer som direkte eller indirekte påvirker deres arbejdsliv. Jo flere timer om ugen, de hjælper deres pårørende, des oftere oplever de, at det belaster deres arbejdsliv og påvirker deres fysiske og psykiske helbred negativt**. Foruden den fysiske pleje, som medfølger i en sådan livssituation, er den mentale påvirkning også en stor belastning for mange pårørende. Som pårørende til en alvorlig syg følger ofte mange bekymringer om både nutid og fremtid. Det påvirker oftest ikke kun den nærmeste pårørende men hele familien, da der ofte bruges en del tid på at forstå og dække den alvorligt syges behov. Og ofte kan det være svært at finde tid og energi til den egenomsorg, som man som pårørende har brug for i sådan en situation.

Som arbejdsplads kan I sikre, at medarbejderne kommer godt igennem perioder, hvor de skal dække et højt omsorgsbehov hos et nært familiemedlem. Det gør I blandt andet ved at skabe muligheden for en åben og ærlig kommunikation om kravene på hjemmefronten i sådanne perioder. Det er samtidig en fordel at have klare retningslinjer for, hvordan lederen bedst kan understøtte medarbejderen i at varetage et sundt arbejdsliv i samspil med kravet om omsorg i nærmeste familie.

* Kilde: Danmarks statistik og KMD 2022
** Kilde: KMD studie 2018

  

Hvordan hjælper man bedst som arbejdsplads, når medarbejdere også er omsorgspersoner?

 

Forståelse

Få indblik i, hvad det vil sige at være omsorgsperson, og hvordan denne rolle kan variere fra situation til situation. Vi kommer også ind på, hvilken effekt det kan have på performance og sygefravær, når medarbejderen står i rollen som primær omsorgsperson. 
  

 

Anvendelse

Hvordan skaber I de bedste rammer for medarbejderen, der også skal være omsorgsperson?

 

Øvelser

Få inspiration til, hvordan I naturligt kan italesætte emnet i jeres daglige arbejde, hvis I gerne vil arbejde videre med at støtte medarbejdere med syge pårørende.

Forståelse

Hvornår er medarbejderen en omsorgsperson?

Når medarbejderens nærmeste bliver syge eller gamle, opstår der ofte et behov for at træde til som omsorgsperson. Opgaver, som omsorgspersonen hjælper med, er ofte støtte, motivering, huslige gøremål, hjælp til transport, lægebesøg og kontakt til myndigheder. Omfanget af opgaver afhænger i høj grad af, hvor tæt man er på den pårørende og antallet af omsorgspersoner omkring den pårørende. Det vil sige, at der skelnes mellem primær og sekundær omsorgsperson, og hvorvidt en pårørende er alvorligt syg eller døende.

Studier har vist, at der er fire overordnede grupper af erhvervsaktive omsorgspersoner. Når I som virksomhed er opmærksomme på, at omsorgspersonens rolle kan være forskellig, har I større mulighed for at skabe klare retningslinjer, der tager hånd om alle scenarier. Det hjælper jeres ledere med at være klædt på til at hjælpe i den enkelte situation. Der er også tilsvarende forskelle i lovgivningen, som giver retningslinjer for, hvilke rettigheder medarbejderen har ud fra den givne situation.
  

  

Pårørende til forældre: Primær omsorgsperson

   
Typisk er det medarbejdere, der hjælper deres aldrende forældre, som har behov for hjælp og fortsat bor i egen bolig. Den pårørende hjælper typisk over mange år og med mange praktiske og huslige opgaver samt transport, lægebesøg og myndighedskontakt. Her skal du som leder være opmærksom på, om din medarbejder er primær omsorgsperson (fx enebarn eller sidste levende barn) eller har andre i familien, der kan aflaste i rollen som omsorgsperson. Det giver dig en rettesnor i forhold til, hvor stort et pres medarbejderen er under i rollen som omsorgsperson. Hvis den ældre er syg, er dette en ekstra facet af situationen, der kræver tid og fokus fra medarbejderen. 
  

Pårørende til kritiske syge forældre: Sekundær omsorgsperson

   
Hvis man som medarbejder oplever sygdom hos en forælder, hvor begge forældre er nulevende, vil medarbejderens rolle oftest være sekundær omsorgsperson. Selvom det kan virke som en mindre rolle, er denne rolle ofte mentalt krævende, da medarbejderen både skal yde omsorg og forholde sig til en potentiel afsked med en forælder. Afhængig af alvorligheden af sygdommen er der oftest rigtig mange plejeopgaver for både den raske forælder og den sekundære omsorgsperson. Desuden har den sekundære omsorgsperson ofte også en stor opgave i at støtte den raske forælder, hvorfor den mentale påvirkning kan være særligt stor i denne rolle. 
  

Pårørende til kritisk syge ægtefæller 

   
Ægtefællepårørende er blandt dem, der bruger mest tid på pårørendeopgaver. Ca. halvdelen bruger over 7 timer om ugen, og dette varierer alt efter, hvor stort et behov der er for at løfte pårørendeopgaver*. Samtidig løfter de oftere de tungere plejeopgaver, personlig hygiejne, hjælp til medicinering mv. De hjælper typisk også over mange år. Godt halvdelen af denne gruppe har ifølge studier hjulpet i over 3 år.
  
Som leder er det vigtigt at afklare, om der er tale om et længere eller kortere forløb som omsorgsperson. Ved pludselig opstået sygdom kan forløbet være afgrænset til fx en operation og genoptræning. Ved psykisk sygdom er billedet dog et andet og ofte af længere karakter. I vores undersøgelse blev det klart, at det er udbredt at have psykisk sygdom tæt på livet. 38 procent af svarpersonerne betegnede sig selv som pårørende til en person med psykisk sygdom. Af de belastede pårørende er det for 2/3 den psykiske belastning, der fylder mest.
  
En teamleder udtaler:
”Min kone er sygemeldt på 5. år med social angst, så derfor har jeg brug for fri en gang imellem, men mest har jeg brug for forståelse. Så min chef må gerne blande sig, når det er af et godt hjerte.” 

* Kilde: KMD studie 2018    
 

Pårørende til børn

   
Forældre, der er omsorgspersoner for deres børn under 20 år. Denne gruppe bruger ofte mest tid på deres opgaver som omsorgsperson, da de ofte også agerer som primær omsorgsperson. Du finder mere information om emnet børn i mistrivsel og forældrenes rolle her.
  
Som forældre til udeboende børn over 20 år vil omsorgsrollen også kunne fylde meget i hverdagen, hvis den unge oplever mistrivsel, og her spiller arbejdspladsens forståelse derfor også en rolle. 
   

Pårørende til venner, naboer (ikke familie)

   
Pårørende i denne gruppe har ofte pårørendeopgaver over en kortere periode end i de familiære pårørenderelationer, da de ofte træder til som omsorgspersoner som supplement til de nærmeste pårørende. Der er oftest ikke tale om en primær eller sekundær omsorgsrolle, men måske et behov for, at man som nær ven træder til i en periode eller i forhold til enkelte opgaver. Det væsentlige her er også at nævne, at selvom den fysiske omsorg ikke fylder, kan den mentale trivsel alligevel være påvirket. 

Anvendelse 

Hvordan skaber I de bedste rammer for medarbejdere, der også er omsorgsperson?

Den ledelsesmæssige opbakning er vigtig, når en medarbejder er omsorgsperson. Inviter til en åben og ærlig dialog, der hjælper både medarbejder og leder til at afdække, om der i perioder er behov for hele eller halve fridage, hvor medarbejderen kan yde egenomsorg. Måske er der også behov for at drøfte tilpasninger af opgaver eller mulighed for fleksibilitet i forhold til hjemmearbejde? Spørg også gerne ind til, om medarbejderen været forbi egen læge og snakke om henvisning til behandling/støtte i pårørendegrupper? Når lederen på forkant tager disse emner op med medarbejderen, giver det tillid til, at det er trygt for medarbejderen at åbne op og dele eventuelle udfordringer. 

Hvordan kan I bedst hjælpe medarbejderen?

Når man er omsorgsperson til en pårørende, kan det ofte være svært at overskue, hvad der er vigtigt, rigtigt og hvordan man bedst opfylder kravene både i familien og på arbejdet. Her kan I støtte jeres medarbejdere ved at synliggøre, hvordan I kan hjælpe. Dette kan I gøre igennem kommunikation på tværs af arbejdspladsen fx i nyhedsbreve, på intranettet og i 1:1-samtaler med medarbejderne, hvor I italesætter de muligheder medarbejderne har for at modtage hjælp.

Læs mereSe mindreDe fleste medarbejdere vil mærke en direkte belastning på deres arbejdsliv, når de er omsorgsperson. Det kan komme til udtryk i mental mistrivsel med følelsen af utryghed, tankemylder og en følelse af ikke at slå til i sit arbejdsliv. Det er ikke lederens ansvar at være løsningen eller have værktøjerne til at kunne hjælpe medarbejderen igennem en periode med mental mistrivsel, her skal I kunne trække på eksterne ressourcer til at hjælpe. Lederens ansvar er igennem en tillidsfuld og åben dialog at spotte mistrivslen og hjælpe medarbejderen med at søge hjælp. Dernæst at skabe arbejdsrammer og struktur der tager højde for og støtter op om medarbejderens situation.



 

Øvelser

Her finder I inspiration til, hvordan I kan styrke relationen mellem leder og medarbejder. Den tager udgangspunkt i arbejdet med Støtte til medarbejderen og kan bruges som en del af jeres forebyggende arbejde.

Øvelser – Omsorgsbehov hos en pårørende


Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for støtte i livssituationer.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.