Vores undersøgelse viste, at der specielt er tre scenarier, hvor matchet mellem personlige kompetencer og jobkrav har ekstra indflydelse på performance og tilknytning.
1. De første 6-12 måneder af et ansættelsesforhold
Når en ny medarbejder starter i job, er det hjælpsomt med meget tid med nærmeste leder for at sikre et feedback-forløb, hvor jobkrav og kompetencer løbende bliver afstemt. På den måde kan nærmeste leder hurtigt spore, hvis der er et mismatch, og hvordan det kan løses. Det vil være med til at sikre, at medarbejderen bliver i jobbet og nemmere og hurtigere finder sin plads i teamet og arbejdskulturen.
2. Når jobkrav ændrer sig, og de personlige kompetencer ikke følger med
Når I som virksomhed udvikles, vil medarbejdernes leverancer og jobkrav også udvikle sig. Det betyder, at medarbejder og nærmeste leder skal være i god kontakt for at afstemme, om de kompetencer, medarbejderen blev ansat på, bliver udviklet i samme takt som selve jobkravet. Hvis I oplever større kulturforandringer som fx ændringer i arbejdsgange, processer, IT-systemer eller samarbejdspraksisser, er det godt at se på, om medarbejderen har kompetencerne til at levere på disse.
3. Når de personlige kompetencer udvikler sig hurtigere end jobkravet
Når en medarbejder gennemgår en udvikling af både faglige og personlige kompetencer, er det vigtigt, at disse kan sættes i spil i det daglige arbejde. Hvis medarbejderens færdigheder begynder at overstige jobkravet, kan dette lede til en utilfredshed hos den enkelte medarbejder. Hvis dette er tilfældet, kan det med fordel italesættes mellem medarbejderen og nærmeste leder. Er der fx mulighed for at give medarbejderen nye ansvarsområder eller indgå i nye samarbejder på tværs af virksomheden, så de tilegnede færdigheder kan blive brugt?