Hop til indhold

Personlige kompetencer

påvirker tilknytning og performance

For at lykkes i et job skal matchet mellem personlige kompetencer og jobkrav være i balance, og netop derfor er emnet omkring personlige kompetencer vigtigt for at øge trivsel og performance.

Vores undersøgelse viste, at alle medarbejdere på tværs af ansvarsområder, det vil sige også HR-ansvarlige og ledere, søger input til, hvordan der naturligt og løbende skabes balance mellem kompetencer og jobkrav. Her nævnes især videreudvikling til MUS-samtaler og rådgivning om, hvordan leder og medarbejder finder hinanden inden for de mere flydende strukturer, som fx selvledelse og den hybride arbejdsform med hjemmearbejde og løst tilkoblet teams. Derfor sætter vi i de følgende afsnit fokus på, hvordan jeres virksomhed strategisk og praktisk kan arbejde med emnet Personlige kompetencer. 

 
  

Hvordan kan I arbejde med personlige kompetencer?

 

Forståelse

Få indblik i, hvad personlige kompetencer som begreb bygger på samt hvilken effekt, det kan have, når der arbejdes strategisk med dem. 

 

Anvendelse

Hvordan skaber I de bedste forudsætninger for at arbejde med medarbejderens personlige kompetencer?

 

Øvelser

Inspiration til hvordan I kan inkludere arbejdet med personlige kompetencer i både lederudvikling og som en del af jeres virksomhedskultur.

Forståelse

Hvad er personlige kompetencer?

Personlige kompetencer handler i denne kontekst om matchet mellem jobkrav og medarbejderens kompetencer til at løfte og levere på disse.

Hvis ikke dette match er balanceret mellem at kunne levere inden for de forventede rammer og samtidig også føle, at der er rum til at videreudvikle kompetencerne, så opstår der en utilfredshed, der kan lede til mistrivsel.

  

Hvad er symptomerne på, når de personlige kompetencer og jobkrav er i ubalance?

   
Symptomerne kan variere, men nogle almindelige tegn er:
 
  • Medarbejderen indhegner sine leverancer og ønsker ikke at dele på tværs af teamet 
  • Der opstår dalende motivation for arbejdsopgaver, som før blev modtaget positivt 
  • Medarbejderen udviser øget kritik af arbejdspladsen og deler dette højlydt med kolleger
  • Medarbejderen mister styring med sin tid og bruger overspringshandlinger som undskyldning
  • Medarbejderen udviser uengageret energi i møder og dagligdagen. 

Anvendelse

Vores undersøgelse viste, at der specielt er tre scenarier, hvor matchet mellem personlige kompetencer og jobkrav har ekstra indflydelse på performance og tilknytning. 

1. De første 6-12 måneder af et ansættelsesforhold 

Når en ny medarbejder starter i job, er det hjælpsomt med meget tid med nærmeste leder for at sikre et feedback-forløb, hvor jobkrav og kompetencer løbende bliver afstemt. På den måde kan nærmeste leder hurtigt spore, hvis der er et mismatch, og hvordan det kan løses. Det vil være med til at sikre, at medarbejderen bliver i jobbet og nemmere og hurtigere finder sin plads i teamet og arbejdskulturen.

2. Når jobkrav ændrer sig, og de personlige kompetencer ikke følger med

Når I som virksomhed udvikles, vil medarbejdernes leverancer og jobkrav også udvikle sig. Det betyder, at medarbejder og nærmeste leder skal være i god kontakt for at afstemme, om de kompetencer, medarbejderen blev ansat på, bliver udviklet i samme takt som selve jobkravet. Hvis I oplever større kulturforandringer som fx ændringer i arbejdsgange, processer, IT-systemer eller samarbejdspraksisser, er det godt at se på, om medarbejderen har kompetencerne til at levere på disse.

3. Når de personlige kompetencer udvikler sig hurtigere end jobkravet

Når en medarbejder gennemgår en udvikling af både faglige og personlige kompetencer, er det vigtigt, at disse kan sættes i spil i det daglige arbejde. Hvis medarbejderens færdigheder begynder at overstige jobkravet, kan dette lede til en utilfredshed hos den enkelte medarbejder. Hvis dette er tilfældet, kan det med fordel italesættes mellem medarbejderen og nærmeste leder. Er der fx mulighed for at give medarbejderen nye ansvarsområder eller indgå i nye samarbejder på tværs af virksomheden, så de tilegnede færdigheder kan blive brugt?


Find løsningerne ved at styrke det psykiske arbejdsmiljø

   
Grundstenene til at lykkes med at spotte, når en medarbejders kompetencer spænder ben for deres daglige succes, ligger i et sundt psykisk arbejdsmiljø. Hvis I arbejder med at styrke tillid, kommunikationskultur, støtte til medarbejderen og forståelse af medarbejderen, så har I lagt fundamentet for en arbejdskultur, hvor medarbejderen og lederen løbende kan samarbejde om det bedste match mellem krav og kompetencer. 

Øvelser

Denne øvelse er en refleksionsøvelse med en række spørgsmål, lederen og medarbejderen kan bruge til at afstemme kompetencer og jobkrav. Den kan med fordel supplere MUS-samtalen eller bruges løbende igennem året. Leder og medarbejder udfylder nedenstående spørgsmål før et aftalt møde og deler deres input på forhånd. Derefter mødes de og drøfter hinandens syn på krav og kompetencer. 

Øvelser – Personlige kompetencer


 

Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for vilkår og strukturer.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.