Hvis I som arbejdsplads ønsker at udvikle retningslinjer til jeres ledere, så de er bedst muligt klædt på til at møde medarbejdere, der har et barn i mistrivsel, så er det vigtigt at have fokus på disse grundlæggende spørgsmål:
Er jeres retningslinjer tydelige og ens på tværs af organisationen?
Hvis retningslinjerne ikke er tydelige og ens i alle afdelinger i organisationen, vil hver enkelt leder opfinde sit eget system for at kunne håndtere udfordringerne. Dette kan lede til en følelse af urimelighed hos medarbejderne, når de taler sammen og oplever, at der ikke er overensstemmelse i måden deres livssituation bliver behandlet.
One-size-fits-all?
Ikke alle situationer kan håndteres ens. Når først I har etableret grundlaget for, hvordan medarbejdere med børn i mistrivsel skal håndteres, er det vigtigt at se på, hvilket mandat lederen har til at kunne tilpasse støtten til den enkeltes situation. Her er det vigtigt, at I indsamler viden fra lederne om, hvad der virker, og hvor de har brug for mere albuerum. Dette skal være i et samspil mellem HR-afdelingen og lederne, så I sammen kan udvikle rammerne.
Læs mereSe mindreI kan fx aftale et feedback-forløb to gange om året, hvor ledere og HR-afdeling mødes og drøfter effekt og erfaringer med retningslinjerne. Er der oplevede situationer, som lederne har måtte håndtere, hvor retningslinjerne ikke gav mening eller ikke var retvisende for situationen? Hvis ja, hvordan kan de tilrettes og forbedres? Inddrag også gerne medarbejderne til at give feedback, om retningslinjerne er hjælpsomme, tydeligt kommunikeret og om den enkelte medarbejder følte sig imødekommet i sin situation.
Klar og tillidsfuld kommunikation
Når familielivet er under pres og påvirket af et barns mistrivsel, har medarbejderne ofte ikke overskud til at skabe klar og tillidsfuld kommunikation. Ofte forstår de ikke deres egne behov for støtte, før det er kritisk. Ledernes opgave er derfor at kunne forudse medarbejdernes behov for støtte, før det bliver tydeligt og udtrykt.
Læs mereSe mindreDette kan gøres ved hjælp af åbne spørgsmål til medarbejdernes mentale tilstand. Når medarbejderne oplever at blive set og hørt, før de selv kan udtrykke deres behov, skaber det tillid mellem dem og lederen. Det gør det nemmere for medarbejderne at tro på, at deres arbejdsplads accepterer/forstår deres situation og vil hjælpe dem til at komme igennem på en god måde.
Læs mere om tillidsfuld kommunikation
Forståelse og tillid går begge veje
Et svært dilemma, som mange ledere oplever, er, når forståelse og tillid ikke flyder naturligt. Med andre ord når man som arbejdsgiver strækker sig for medarbejderen og udviser forståelse og tillid, men dette ikke bliver gengældt. Måske glemmer medarbejderen leverancer, deadlines eller aftaler. Måske udviser medarbejderen ikke fleksibilitet eller forståelse for at indgå i et fællesskab og den effekt, det kan have på kolleger, når medarbejderen ikke når i mål med sine opgaver.
Læs mereSe mindreSom arbejdsgiver er det vigtigt, at der i sådanne situationer er klare rammer for både leder og medarbejder. Det vil sige, at der på forhånd er sat rammer for, hvad der forventes af medarbejderen for at opretholde sine arbejdsforpligtelser samtidig med, at medarbejderen tager sig af sin familiesituation. I kan med fordel udvikle en ramme for, hvornår lederen bør tage en samtale med medarbejderen om fx at gå på nedsat tid i en periode. Det er ofte nemmere for medarbejderen at tage imod et forslag og en løsning, end selv at skulle tænke sig til den.
En seniorprojektleder fra undersøgelsen udtaler:
”Da min leder foreslog, at jeg arbejdede 3 dage om ugen, var det en stor forløsning. Jeg havde haft alt mit fokus på bare at overleve, at jeg slet ikke havde overvejet et alternativ. De 3 dage gav mig mulighed for at bevare min identitet, og samtidig være der for min familie. Det gav mig både stolthed, og samtidig er jeg virkelig taknemmelig over for mit arbejde for at tage hensyn.”