Hop til indhold

Børn med trivsels-/helbredsproblemer

påvirker performance og sygefravær

Som arbejdsgiver eller leder er I måske allerede bekendt med, at det kan være en udfordring for medarbejdere med hjemmeboende børn at finde balancen mellem deres arbejds- og familieliv, og når et barn oplever mistrivsel eller sygdom, kan denne balance blive endnu sværere at opretholde. Mistrivsel blandt børn i skolealderen er vokset i de seneste 10 år, og i 2021 fik forældre 1,6 mia. kr. udbetalt i tabt arbejdsfortjeneste grundet barns sygdom. Det er omkring 610 mio.  kr. mere end i 2017*.

Mistrivsel hos et barn kan opstå af mange årsager og kan eksempelvis skyldes mistrivsel i skolen (den mest voksende tendens blandt børn i alderen 7-15 år, Danmarks Statistik) eller helbredsproblemer. Der er stor forskel på de udfordringer, der hører til en fysisk sygdom hos et barn, som man har skulle leve med altid eller fra tidligt i barnets levetid, fx fysisk eller psykisk handicap, og de udfordringer, der hører til pludselig opstået mistrivsel af fysisk eller psykisk karakter, men fælles for dem begge er behovet for ekstra støtte fra den nære familie og især til forældrene.  

* Kilde: Danmarks Statistik

Læs mereSe mindreAt skabe de bedste rammer for forældrene i deres arbejdsliv kræver et særligt fokus og forståelse fra arbejdsgiveren. Et støttende og inkluderende arbejdsmiljø, der tager højde for medarbejderens livssituation, er med til at skabe det bedst mulige fundament for, at medarbejderen kommer igennem på en måde, der sikrer mental sundhed hos medarbejderen og minimerer risikoen for sygemelding. Samtidig mindsker I negativ effekt på performance ved at tage højde for situationens indvirkning på kolleger, arbejdsopgaver og teamdynamik. Når der er forståelse blandt medarbejdere for deres kollegas situation, giver det dem mulighed for at vise hensyn og hjælpe til, så opgaver bliver løst, også når der i perioder er lidt færre hænder til at løse opgaverne.
 
En teamleder fra vores undersøgelse udtaler:
”Det med børnene fylder ekstremt meget. Når der sker noget med vores børn, så sætter det sig også i vores egen mentale helbred. Vi har tre herude, hvis børn har anoreksi, og det er altså noget, der også påvirker mor og far.”
  

   

Sådan skaber du et støttende og inkluderende arbejdsmiljø
for medarbejdere med børn i mistrivsel

 

Forståelse

Få indblik i, hvad emnet ”børn i mistrivsel” dækker over, og hvilke faser man som forældre gennemgår med et barn, som mistrives.
   

 

Anvendelse

Hvordan skaber I et støttende og inkluderende arbejdsmiljø for medarbejdere med børn i mistrivsel? Hvilke rammer skal der til, og hvad skal I være opmærksomme på, når I skaber retningslinjer, så alle ledere er klædt på til at møde medarbejderne i deres personlige familiesituation? 

 

Øvelser

Få inspiration til, hvordan I naturligt kan italesætte emnet i jeres daglige arbejde.

Forståelse

I vores undersøgelse står det klart, at børn i mistrivsel er et område, der fylder meget, og som påvirker medarbejdernes trivsel og arbejdsevne. Så hvordan kan I bedst støtte medarbejderne i deres behov, mens I opretholder et produktivt arbejdsmiljø? Det er vigtigt at anerkende og tackle denne udfordring på en støttende og inkluderende måde, så både medarbejderes og virksomheds behov bliver opfyldt.

Hvad vil det sige at have et barn i mistrivsel?

Mistrivsel hos børn kan omfatte alt fra sygdom og handicap til adfærdsproblemer og psykiske lidelser. Hvis barnet har en medfødt fysisk sygdom eller handicap, vil forældrene fra fødslen og over tid opbygge rutiner og arbejdsgange, der fungerer i overens med deres arbejdsliv. Vi vil her lægge det primære fokus på den mistrivsel, der kan opstå uforudset i løbet af barnets første 18 leveår.

Der er en række faser, der går igen, når et barn oplever mistrivsel. Disse er:

  • Forælderen har igennem en længere periode oplevet udfordringer med at få hverdagen til at fungere
    Skole/institution beslutter sammen med forældrene, at barnet skal i udredning/ny udredning
  • Behandling starter
  • Behandling virker/virker ikke. I tilfælde, hvor behandlingen ikke virker, igangsættes ny udredning/behandling
  • Barnets trivsel øges, og hverdagen begynder igen
  • Barnet fungerer igen i skole/institution.
Læs mereSe mindreOfte er faserne svære at tidsfastsætte, da mange offentlige instanser er involveret alt efter problemets karakter. Ligeledes er bedring ikke garanteret. Som arbejdsgiver er det derfor vigtigt at forstå, at helingsprocessen ikke er lineær, og at aftalte planer mellem arbejdsgiver og medarbejder kan kræve en løbende justering. Her er en løbende og tillidsfuld dialog mellem leder og medarbejder altafgørende.
  

Hvordan oplever forældrene situationen, som primære omsorgspersoner?

  
Forældre kan opleve følelser af stress og angst på grund af deres bekymringer om deres barns trivsel, og det har ofte en betydelig indvirkning på forældrenes trivsel. Psykisk sygdom kan ofte være forbundet med skyld og skam, og man kan som forældre komme til at føle, at man er ”mislykkede” i rollen som forældre. Ved fysisk sygdom er der oftest mange eksistentielle bekymringer forbundet med sygdommen – ”hvorfor lige mit barn”, og oplevelsen af meningsløshed kan fylde meget. Forældrene kan ofte føle sig frustrerede i samarbejdet med fx skole, kommune og behandlingssystem. Det kan være komplekst at navigere i, og processen for afklaring af behandling kan være langvarig og udløser ofte tiltag eller rådgivningsforløb, som medarbejderen skal deltage i.
 
Som arbejdsgiver kan I give rum og forståelse. Ofte er det små tiltag som fx at vide, hvornår der kommer svar på udredninger eller vigtige samtaler med behandlere, som lederen naturligt kan følge op på i dialogen med medarbejderen. Det skal gøres afbalanceret og uden at overskride de personlige grænser. Det vigtigste, man som leder bør huske, er, ikke at have berøringsangst for at stille spørgsmålet ”er du ok?”. Forældre, der har et barn, som mistrives, oplever ofte at blive isoleret i deres situation. Alt fokus går på barnets trivsel, og den voksnes trivsel træder i baggrunden. Derfor er det vigtigt, at den daglige leder forankrer relationen og stiller spørgsmål, der vækker en følelse af at blive husket og inkluderet. Det gør sig især gældende i perioder, hvor medarbejderen er fraværende fra arbejdspladsen.

Anvendelse

Hvis I som arbejdsplads ønsker at udvikle retningslinjer til jeres ledere, så de er bedst muligt klædt på til at møde medarbejdere, der har et barn i mistrivsel, så er det vigtigt at have fokus på disse grundlæggende spørgsmål:

Er jeres retningslinjer tydelige og ens på tværs af organisationen?

Hvis retningslinjerne ikke er tydelige og ens i alle afdelinger i organisationen, vil hver enkelt leder opfinde sit eget system for at kunne håndtere udfordringerne. Dette kan lede til en følelse af urimelighed hos medarbejderne, når de taler sammen og oplever, at der ikke er overensstemmelse i måden deres livssituation bliver behandlet.

One-size-fits-all?

Ikke alle situationer kan håndteres ens. Når først I har etableret grundlaget for, hvordan medarbejdere med børn i mistrivsel skal håndteres, er det vigtigt at se på, hvilket mandat lederen har til at kunne tilpasse støtten til den enkeltes situation. Her er det vigtigt, at I indsamler viden fra lederne om, hvad der virker, og hvor de har brug for mere albuerum. Dette skal være i et samspil mellem HR-afdelingen og lederne, så I sammen kan udvikle rammerne.

Læs mereSe mindreI kan fx aftale et feedback-forløb to gange om året, hvor ledere og HR-afdeling mødes og drøfter effekt og erfaringer med retningslinjerne. Er der oplevede situationer, som lederne har måtte håndtere, hvor retningslinjerne ikke gav mening eller ikke var retvisende for situationen? Hvis ja, hvordan kan de tilrettes og forbedres? Inddrag også gerne medarbejderne til at give feedback, om retningslinjerne er hjælpsomme, tydeligt kommunikeret og om den enkelte medarbejder følte sig imødekommet i sin situation.

Klar og tillidsfuld kommunikation

Når familielivet er under pres og påvirket af et barns mistrivsel, har medarbejderne ofte ikke overskud til at skabe klar og tillidsfuld kommunikation. Ofte forstår de ikke deres egne behov for støtte, før det er kritisk. Ledernes opgave er derfor at kunne forudse medarbejdernes behov for støtte, før det bliver tydeligt og udtrykt.

Læs mereSe mindreDette kan gøres ved hjælp af åbne spørgsmål til medarbejdernes mentale tilstand. Når medarbejderne oplever at blive set og hørt, før de selv kan udtrykke deres behov, skaber det tillid mellem dem og lederen. Det gør det nemmere for medarbejderne at tro på, at deres arbejdsplads accepterer/forstår deres situation og vil hjælpe dem til at komme igennem på en god måde.
Læs mere om tillidsfuld kommunikation

Forståelse og tillid går begge veje

Et svært dilemma, som mange ledere oplever, er, når forståelse og tillid ikke flyder naturligt. Med andre ord når man som arbejdsgiver strækker sig for medarbejderen og udviser forståelse og tillid, men dette ikke bliver gengældt. Måske glemmer medarbejderen leverancer, deadlines eller aftaler. Måske udviser medarbejderen ikke fleksibilitet eller forståelse for at indgå i et fællesskab og den effekt, det kan have på kolleger, når medarbejderen ikke når i mål med sine opgaver.

Læs mereSe mindreSom arbejdsgiver er det vigtigt, at der i sådanne situationer er klare rammer for både leder og medarbejder. Det vil sige, at der på forhånd er sat rammer for, hvad der forventes af medarbejderen for at opretholde sine arbejdsforpligtelser samtidig med, at medarbejderen tager sig af sin familiesituation. I kan med fordel udvikle en ramme for, hvornår lederen bør tage en samtale med medarbejderen om fx at gå på nedsat tid i en periode. Det er ofte nemmere for medarbejderen at tage imod et forslag og en løsning, end selv at skulle tænke sig til den.

En seniorprojektleder fra undersøgelsen udtaler:
”Da min leder foreslog, at jeg arbejdede 3 dage om ugen, var det en stor forløsning. Jeg havde haft alt mit fokus på bare at overleve, at jeg slet ikke havde overvejet et alternativ. De 3 dage gav mig mulighed for at bevare min identitet, og samtidig være der for min familie. Det gav mig både stolthed, og samtidig er jeg virkelig taknemmelig over for mit arbejde for at tage hensyn.”  
   



 

Træning af ledere og kolleger

    
Ledere og kolleger skal trænes i at identificere og støtte medarbejdere, der har børn i mistrivsel. Det kan omfatte træning i, hvordan man som leder bedst, støtter medarbejdere i forskellige livssituationer og proaktivt tager en åben og tillidsfuld dialog. Træningen kan også indeholde, hvordan man respekterer personlige grænser, hvad I må spørge ind til, og hvordan kolleger bedst kan støtte op uden at overskride den enkelte medarbejders behov for privatliv. 

Øvelse

Få inspiration til ledere, der har behov for en fortrolig dialog med sin medarbejder om familiesituationen med et barn i mistrivsel.

Formålet med øvelsen er at skabe et fortroligt rum, hvor medarbejderen kan dele sin situation og blive mødt med forståelse. Samtidig kan øvelsen belyse om de retningslinjer, I har etableret for at støtte medarbejderen, er dækkende for medarbejderens behov. Hvis dette ikke er tilfældet, skal der følges op med yderligere støtte og gennemgang af værktøjer og ressourcer. Her kan PFA også hjælpe med en gennemgang og sparring i udviklingen af retningslinjer og konkrete værktøjer til lederudvikling. 

Øvelse – Hjemmeboende barn med trivsels-/helbredsproblemer


Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for støtte i livssituationer.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.