Anvendelse
Anvendelse
Hvilke goder vil I som virksomhed tilbyde jeres medarbejdere?
Medarbejdergoder kan med fordel være en integreret del af virksomhedskulturen og understøtte medarbejdernes sundhed og trivsel. Medarbejdergoderne kan i høj grad understøtte udviklingen af andre initiativer bl.a. medarbejderrelationer gennem sociale arrangementer og sportstilbud eller medarbejdernes fysiske trivsel via fx sportstilbud og sundhedsforsikringer. Samtidig kan medarbejdergoder understøtte fleksibilitet og mobilitet ved at tilbyde aktiviteter på arbejdspladsen og i arbejdstiden fx massageordning, frisør samt digitale løsninger som fx adgang til Online Læge.
Medarbejdergoderne skal være relevante for jeres medarbejdere – og følge med tiden
Medarbejdergoder er efterhånden udbredt på de danske arbejdspladser. Det handler ikke længere om, hvorvidt I tilbyder medarbejdergoder eller ej, men hvorvidt I tilbyder goder, der motiverer medarbejderne. Udbredelsen af medarbejdergoder gør ligeledes, at flere medarbejdere ikke udelukkende stiller sig tilfredse med klassiske goder såsom frugtordning, aviser, kaffe og pensionsordning, som i højere grad anses som en naturlig del frem for motiverende.
Læs mereSe mindreHvis man vil bruge medarbejdergoder som et værktøj til tiltrækning og tilknytning af medarbejdere, er det vigtigt at kigge på jeres medarbejdersammensætning og forstå, hvad der motiverer de forskellige medarbejdergrupper. Der ses blandt andet generationsforskelle, hvor ældre generationer har tendens til at tillægge en gunstig pensionsordning stor værdi, mens yngre generationer har fokus på blandt andet goder, der taler ind i fleksibilitet, mobilitet og bæredygtighed fx cykelordninger*.
Læs mere om de forskellige generationers præferencer under medarbejderautonomi
* Kilde: Disse personalegoder skaber engagerede medarbejdere, F5
Hjælp medarbejderne med at bruge goderne
Hvis I udbyder en række goder, som ikke bliver brugt aktivt, kan det være et tegn på manglende kendskab hos medarbejderne, at goderne ikke matcher deres behov eller manglende opbakning fra ledelsen til at anvende goderne.
- Synliggøre medarbejdergoder via fx intranet og ved on-boarding af nye medarbejdere
- Kommunikere klart om tid brugt på fx aktiviteter (via medarbejdergoderne) betragtes som medarbejder- eller arbejdsgiverbetalt
- Involvere jeres medarbejdere i valg af hvilke medarbejdergoder, I tilbyder – fx ved at lave en fokusgruppe.
Tilbyd så vidt muligt de samme medarbejdergoder til alle
Strækker jeres virksomhed sig over flere lokationer, er det vigtigt, så vidt muligt at udbrede de samme medarbejdergoder til alle lokationer. Hvis jeres virksomhed fx har et hovedkontor og en række mindre kontorer på andre lokationer, kan der af praktiske årsager i nogle tilfælde kun udbydes nogle medarbejdergoder til hovedkontoret, fx sportssal eller massage, grundet kapacitet og antal medarbejdere. I disse tilfælde er det vigtigt at overveje, hvordan I som virksomhed kan udbrede lignende goder til de resterende lokationer gennem fx lokale aftaler med fitnesscentre eller massageudbydere. Bliver der ikke udbudt det samme eller lignende gode på tværs af virksomhedens lokationer, kan det få medarbejderne til at føle sig glemt eller mindre vigtige for virksomheden.
Medarbejdergoder som et redskab til tiltrækning og tilknytning
Nogle typer medarbejdergoder som eksempelvis frokostordning, firmatelefon og pensionsordning betragtes som standard og hygiejnefaktorer i nogle brancher og er derfor nødvendige at udbyde for, at virksomheden fremstår konkurrencedygtig i forhold til at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Andre goder betragtes derimod som noget særligt og som motivationsfaktorer og vil netop styrke medarbejdernes følelse af anerkendelse og værdi. Det er derfor vigtigt at overveje, hvilke medarbejdergoder er ”nice to have”, og hvilke er ”need to have” for at fremstå konkurrencedygtig og relevant over for medarbejderne.
Et tveægget sværd
Selvom medarbejdergoder i høj grad kan skabe stolthed og en følelse af at være værdsat, kan de også lede til skuffelse, frustration eller følelsen af uretfærdighed, hvis de fjernes igen. Overvej derfor nøje, hvordan en potentiel afskaffelse af et gode vil fremstå, inden I tilbyder det, eller kommuniker klart, hvis godet kun er midlertidigt.