Hop til indhold

Medarbejdergoder

påvirker tilknytning og tiltrækning

Medarbejdergoder kan være et effektfuldt redskab til at skabe oplevelsen af tilhørsforhold særligt i tilfælde, hvor medarbejderrelationer eller meningsfuldhed er mindre vigtigt for medarbejderen eller allerede opfyldt.

Vores undersøgelse viste, at medarbejdergoder er med til at styrke medarbejdernes oplevelse af tilhørsforhold til virksomheden. Derfor sætter vi her fokus på, hvordan jeres virksomhed strategisk og praktisk kan arbejde med medarbejdergoder. 

  

Hvordan kan I arbejde med medarbejdergoder?

 

Forståelse

Få indblik i, hvad medarbejdergoder som begreb bygger på, samt hvilken effekt det kan have, når der arbejdes med medarbejdergoder, som udgangspunkt for et stærkt tilhørsforhold. 

 

Anvendelse

Hvordan skaber I de bedste forudsætninger til at arbejde med medarbejdergoder?

 

Øvelser

Inspiration til hvordan I kan inkludere medarbejdergoder i både lederudvikling og som en del af jeres virksomhedskultur.

Forståelse

Hvad er medarbejdergoder?

Medarbejdergoder er ikke-kontante personalegoder, som I som virksomhed tilbyder udover den egentlige løn. Medarbejdergoder strækker sig fra fx sociale arrangementer, frugtordning, massage og fysioterapi, forsikringer, tilbud og rabatordninger til mindre gaver mv.

Medarbejdergoder kan være fuldt eller delvist betalt af arbejdsgiveren eller af medarbejderen selv fx gennem bruttolønsordninger eller rabatordninger, som gør det økonomisk attraktivt for medarbejderen at anvende godet gennem virksomheden.

  

Anvendelse 

Hvilke goder vil I som virksomhed tilbyde jeres medarbejdere?

Medarbejdergoder kan med fordel være en integreret del af virksomhedskulturen og understøtte medarbejdernes sundhed og trivsel. Medarbejdergoderne kan i høj grad understøtte udviklingen af andre initiativer bl.a. medarbejderrelationer gennem sociale arrangementer og sportstilbud eller medarbejdernes fysiske trivsel via fx sportstilbud og sundhedsforsikringer. Samtidig kan medarbejdergoder understøtte fleksibilitet og mobilitet ved at tilbyde aktiviteter på arbejdspladsen og i arbejdstiden fx massageordning, frisør samt digitale løsninger som fx adgang til Online Læge.

Medarbejdergoderne skal være relevante for jeres medarbejdere – og følge med tiden

Medarbejdergoder er efterhånden udbredt på de danske arbejdspladser. Det handler ikke længere om, hvorvidt I tilbyder medarbejdergoder eller ej, men hvorvidt I tilbyder goder, der motiverer medarbejderne. Udbredelsen af medarbejdergoder gør ligeledes, at flere medarbejdere ikke udelukkende stiller sig tilfredse med klassiske goder såsom frugtordning, aviser, kaffe og pensionsordning, som i højere grad anses som en naturlig del frem for motiverende.

Læs mereSe mindreHvis man vil bruge medarbejdergoder som et værktøj til tiltrækning og tilknytning af medarbejdere, er det vigtigt at kigge på jeres medarbejdersammensætning og forstå, hvad der motiverer de forskellige medarbejdergrupper.  Der ses blandt andet generationsforskelle, hvor ældre generationer har tendens til at tillægge en gunstig pensionsordning stor værdi, mens yngre generationer har fokus på blandt andet goder, der taler ind i fleksibilitet, mobilitet og bæredygtighed fx cykelordninger*.
  
Læs mere om de forskellige generationers præferencer under medarbejderautonomi


* Kilde: Disse personalegoder skaber engagerede medarbejdere, F5
  



 

Hjælp medarbejderne med at bruge goderne

    
Hvis I udbyder en række goder, som ikke bliver brugt aktivt, kan det være et tegn på manglende kendskab hos medarbejderne, at goderne ikke matcher deres behov eller manglende opbakning fra ledelsen til at anvende goderne.
  • Synliggøre medarbejdergoder via fx intranet og ved on-boarding af nye medarbejdere
  • Kommunikere klart om tid brugt på fx aktiviteter (via medarbejdergoderne) betragtes som medarbejder- eller arbejdsgiverbetalt
  • Involvere jeres medarbejdere i valg af hvilke medarbejdergoder, I tilbyder – fx ved at lave en fokusgruppe. 
     

Tilbyd så vidt muligt de samme medarbejdergoder til alle

    
Strækker jeres virksomhed sig over flere lokationer, er det vigtigt, så vidt muligt at udbrede de samme medarbejdergoder til alle lokationer. Hvis jeres virksomhed fx har et hovedkontor og en række mindre kontorer på andre lokationer, kan der af praktiske årsager i nogle tilfælde kun udbydes nogle medarbejdergoder til hovedkontoret, fx sportssal eller massage, grundet kapacitet og antal medarbejdere. I disse tilfælde er det vigtigt at overveje, hvordan I som virksomhed kan udbrede lignende goder til de resterende lokationer gennem fx lokale aftaler med fitnesscentre eller massageudbydere. Bliver der ikke udbudt det samme eller lignende gode på tværs af virksomhedens lokationer, kan det få medarbejderne til at føle sig glemt eller mindre vigtige for virksomheden. 
  

Medarbejdergoder som et redskab til tiltrækning og tilknytning

    
Nogle typer medarbejdergoder som eksempelvis frokostordning, firmatelefon og pensionsordning betragtes som standard og hygiejnefaktorer i nogle brancher og er derfor nødvendige at udbyde for, at virksomheden fremstår konkurrencedygtig i forhold til at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Andre goder betragtes derimod som noget særligt og som motivationsfaktorer og vil netop styrke medarbejdernes følelse af anerkendelse og værdi. Det er derfor vigtigt at overveje, hvilke medarbejdergoder er ”nice to have”, og hvilke er ”need to have” for at fremstå konkurrencedygtig og relevant over for medarbejderne. 
  

Et tveægget sværd

    
Selvom medarbejdergoder i høj grad kan skabe stolthed og en følelse af at være værdsat, kan de også lede til skuffelse, frustration eller følelsen af uretfærdighed, hvis de fjernes igen. Overvej derfor nøje, hvordan en potentiel afskaffelse af et gode vil fremstå, inden I tilbyder det, eller kommuniker klart, hvis godet kun er midlertidigt. 

Øvelse

Hvis I gerne vil styrke arbejdet med medarbejdergoder, kan I hente inspiration fra nedenstående øvelse. Formålet med øvelsen er at øge indsigten i medarbejdergodernes funktion og udbredelse, samt hvorvidt de opfylder medarbejdernes behov.

Øvelse – Medarbejdergoder

 

Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for tilhørsforhold.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.