Hop til indhold

Egen sygdom

påvirker performance, sygefravær og tilknytning

Der findes mange indgangsvinkler til at arbejde med at mindske sygefraværet hos jeres medarbejdere. Alt lige fra dataindsamling omkring sygefravær fra fx APV- eller trivselsundersøgelser, til at tolke på hvad data fortæller jer, er en del af jeres forebyggelsesindsats, så I har overblik over, hvorfor jeres medarbejdere bliver syge, og hvordan I bedst hjælper dem tilbage på arbejde. 

  

Hvordan undgår I, at sygdom fører til langtidsfravær?

 

Forståelse

Her får I et indblik i, hvorfor det er vigtigt at skabe et åbent og tillidsfuldt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere om sygefravær og arbejdsfastholdelse samt hvor stor en betydning, det har for performance, fastholdelse og varighed af sygefravær.

 

Anvendelse

Hvordan skaber I en kultur, hvor sygdom ikke stigmatiseres eller tabuiseres, og hvor kortere sygdomsforløb ikke udvikler sig til længerevarende?

 

Øvelser

Få inspiration til, hvordan I naturligt kan italesætte emnet i jeres daglige arbejde. Vi beskriver også her, hvordan PFA kan hjælpe jer, hvis I gerne vil arbejde videre med at støtte medarbejdere igennem et sygdomsforløb.

Forståelse

Sygdom er en naturlig del af tilværelsen, og den måde, I som arbejdsplads håndterer sygefravær, har en afgørende betydning for både performance og nedbringelse af sygefraværet. I vores undersøgelse gav både medarbejdere og ledere udtryk for, at det bidrager til trivsel og fastholdelse, når arbejdspladsen udviser forståelse og giver rum til at håndtere svære sygdomsforløb.

Det er her vigtigt at skelne imellem tre kategorier:

  1. Korterevarende fysisk sygdom, som fx et brækket ben efter en skitur. Her er reglerne for sygemelding nemme at forholde sig til, og I kan som arbejdsplads afstemme et forløb for medarbejderen, der nemt får dem tilbage i trivsel og performance, når benet er helet.
  2. Psykisk sygdom og mental mistrivsel i let eller svær grad l. Her er tale om alt fra stress til psykiske lidelser som fx depression. Mental mistrivsel er et område, der har udviklet sig de seneste 20 år, og som i dag er mindre stigmatiseret og tabulagt end tidligere. 
  3. Livstruende sygdom som fx kræft. Her gennemgår medarbejderen en choktilstand og livskrise, og det er vigtigt, at lederen kan støtte medarbejderen i et omfang, hvor medarbejderen både kan rumme den behandling, sygdommen kræver og sit arbejde.

  

Anvendelse

Vores undersøgelse viste, at det især er ved livstruende sygdomme og mental mistrivsel at støtte fra arbejdspladsen er afgørende for at opretholde performance, fastholde medarbejderen samt forkorte sygefraværet. Så hvad skal I være mest opmærksomme på for at skabe en kultur, hvor alvorlig sygdom imødekommes, og hvor korte sygdomsforløb ikke bliver længerevarende?

Der er klare regler og lovgivning på området omkring sygefravær, men som virksomhed kan I hjælpe jeres ledere med at udvikle tillidsfulde relationer til deres medarbejdere. Dette vil styrke den daglige dialog og hjælpe lederen til hurtigt at opfange, hvis medarbejderens trivsel er nedadgående (læs mere om tillid). Når medarbejderen giver besked om et sygefravær, træder jeres regler for sygefravær i kraft. Her er det vigtigt, at både leder og medarbejder har nogle klare rammer at arbejde ud fra.

Når medarbejdere har en sygdom, som forventes at kunne udvikle sig til et længerevarende sygefravær, er det afgørende at:
  1. holde kontakten til medarbejderen ud fra nogle på forhånd aftalte rammer (hvor ofte, hvornår, hvor længe, hvorhenne).
  2. lave en fastholdelsesplan i samarbejde med medarbejderen. Denne kan med fordel ligge som en del af sygefraværssamtalen.
  3. ”holde pladsen” til medarbejderen og sørge for, at det er tydeligt i jeres kommunikation. Det skaber ro og tillid til, at arbejdspladsen ikke ”glemmer” medarbejderen.
  4. være konsistente og tænke langsigtet. Det er svært at sætte tidsramme på fx livstruende sygdom eller psykisk sygdom/mental mistrivsel. I skal tænke i langsigtede løsninger og sørge for, at medarbejderens leverancer bliver løst på anden vis.
Lad ikke tabuer styre samtalen

Mental mistrivsel eller livstruende sygdom kan være svært og unaturligt at italesætte på en arbejdsplads. Det er vigtigt i en sygefraværsproces, at både ledere og kolleger kan tale med medarbejderen om situationen på en sund og empatisk måde. Det giver plads til, at medarbejderen bedre kan tackle sin situation og ikke føler sig ”udenfor” eller ”fremmedgjort” på grund af sin sygdom.

Læs mereSe mindreStudier viser, at mental mistrivsel bedres hurtigere, når medarbejderen kan fornemme, at han/hun er mere end sin ”diagnose”, og her spiller I som arbejdsplads en afgørende rolle*. Brug gerne sætninger som: ”Jeg er ked af, at du skal igennem denne oplevelse, vil du fortælle mig om det?” Lederen kan med fordel også give udtryk for arbejdspladsens støtte: ”Du skal vide, at vi holder af dig og gerne vil hjælpe dig.”. Når lederen kan italesætte situationen på en ufarlig måde, viser det kolleger, at de kan gøre det samme. På den måde bliver medarbejderen ikke isoleret i sin situation. 
 
* Kilde: WHO, EU Framework on mental health and wellbeing 2021

Når kortere sygdomsforløb får en længerevarende karakter

En medarbejder, der ofte er syg, kan have brug for støtte, så sygdomsforløbet ikke bliver længerevarende. Hvis I oplever, at flere medarbejdere enten ofte har kortere sygefravær eller går fra korte sygdomsforløb til længerevarende forløb, kan det indikere, at der er noget i arbejdskulturen, som er værd at se nærmere på.

Læs mereSe mindreHelt konkret er den første anbefaling at have klare retningslinjer for, hvornår ledere skal have en dialog om fravær med en medarbejder (hvor meget fravær udløser en samtale?), og støtte lederen i dialogen ved hjælp af træning i sygefraværssamtaler og vejledning til indhold i samtalen. 



 

Øvelse

Når I har en stærk arbejdskultur, der kan håndtere medarbejdere med sygdom, så er det både til gavn for både arbejdsplads og medarbejdere. Her er nogle af de emner, der er værd at se på, hvis I gerne vil videreudvikle på jeres fremgangsmåde. 

Har medarbejderne tillid til, de kan udtrykke deres mistrivsel?
Hvilke uhensigtsmæssige normer er der opstået, som påvirker jeres sygefravær? 

Eksempel: På en arbejdsplads i vores undersøgelse var det blevet normen at sygemelde sig, hvis en ægtefælle var syg. Det øgede antallet af sygemeldinger og gjorde det svært at give alvorlige sygdomstilfælde denne rette hjælp. 
   


 

Hvordan italesætter I sygdom hos jer?

   
Læg op til en åben dialog i ledergruppen. 
 
  • Har I en åben og ærlig dialog om sygdom/mistrivsel?
  • Har I gode processer for sygefraværshåndteringen? En sygefraværspolitik? 
  • Er der et åbent og tillidsfuldt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere om sygefravær og arbejdsfastholdelse?
  • Er det klart for lederne, hvor de kan søge sparring og få hjælp? 
  • Er det klart for syge medarbejdere, hvor de kan få hjælp?
  • Er lederne trænet i at håndtere dialogen med syge medarbejdere?

Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for støtte i livssituationer.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.