Vores undersøgelse viste, at det især er ved livstruende sygdomme og mental mistrivsel at støtte fra arbejdspladsen er afgørende for at opretholde performance, fastholde medarbejderen samt forkorte sygefraværet. Så hvad skal I være mest opmærksomme på for at skabe en kultur, hvor alvorlig sygdom imødekommes, og hvor korte sygdomsforløb ikke bliver længerevarende?
Der er klare regler og lovgivning på området omkring sygefravær, men som virksomhed kan I hjælpe jeres ledere med at udvikle tillidsfulde relationer til deres medarbejdere. Dette vil styrke den daglige dialog og hjælpe lederen til hurtigt at opfange, hvis medarbejderens trivsel er nedadgående (læs mere om tillid). Når medarbejderen giver besked om et sygefravær, træder jeres regler for sygefravær i kraft. Her er det vigtigt, at både leder og medarbejder har nogle klare rammer at arbejde ud fra.
Når medarbejdere har en sygdom, som forventes at kunne udvikle sig til et længerevarende sygefravær, er det afgørende at:
- holde kontakten til medarbejderen ud fra nogle på forhånd aftalte rammer (hvor ofte, hvornår, hvor længe, hvorhenne).
- lave en fastholdelsesplan i samarbejde med medarbejderen. Denne kan med fordel ligge som en del af sygefraværssamtalen.
- ”holde pladsen” til medarbejderen og sørge for, at det er tydeligt i jeres kommunikation. Det skaber ro og tillid til, at arbejdspladsen ikke ”glemmer” medarbejderen.
- være konsistente og tænke langsigtet. Det er svært at sætte tidsramme på fx livstruende sygdom eller psykisk sygdom/mental mistrivsel. I skal tænke i langsigtede løsninger og sørge for, at medarbejderens leverancer bliver løst på anden vis.
Lad ikke tabuer styre samtalen
Mental mistrivsel eller livstruende sygdom kan være svært og unaturligt at italesætte på en arbejdsplads. Det er vigtigt i en sygefraværsproces, at både ledere og kolleger kan tale med medarbejderen om situationen på en sund og empatisk måde. Det giver plads til, at medarbejderen bedre kan tackle sin situation og ikke føler sig ”udenfor” eller ”fremmedgjort” på grund af sin sygdom.
Læs mereSe mindreStudier viser, at mental mistrivsel bedres hurtigere, når medarbejderen kan fornemme, at han/hun er mere end sin ”diagnose”, og her spiller I som arbejdsplads en afgørende rolle*. Brug gerne sætninger som: ”Jeg er ked af, at du skal igennem denne oplevelse, vil du fortælle mig om det?” Lederen kan med fordel også give udtryk for arbejdspladsens støtte: ”Du skal vide, at vi holder af dig og gerne vil hjælpe dig.”. Når lederen kan italesætte situationen på en ufarlig måde, viser det kolleger, at de kan gøre det samme. På den måde bliver medarbejderen ikke isoleret i sin situation.
* Kilde: WHO, EU Framework on mental health and wellbeing 2021
Når kortere sygdomsforløb får en længerevarende karakter
En medarbejder, der ofte er syg, kan have brug for støtte, så sygdomsforløbet ikke bliver længerevarende. Hvis I oplever, at flere medarbejdere enten ofte har kortere sygefravær eller går fra korte sygdomsforløb til længerevarende forløb, kan det indikere, at der er noget i arbejdskulturen, som er værd at se nærmere på.
Læs mereSe mindreHelt konkret er den første anbefaling at have klare retningslinjer for, hvornår ledere skal have en dialog om fravær med en medarbejder (hvor meget fravær udløser en samtale?), og støtte lederen i dialogen ved hjælp af træning i sygefraværssamtaler og vejledning til indhold i samtalen.