Hop til indhold

Samarbejdspraksisser

påvirker performance og sygefravær

Det gode samarbejde fører til øget trivsel og større effektivitet. I vores undersøgelse fremhævede både HR-ansvarlige, ledere og medarbejdere samarbejdspraksisser som et af de områder, der i høj grad påvirker mental trivsel og har en direkte effekt på performance.

Når et samarbejde ikke fungerer både medarbejderne imellem eller i et team, så har det en direkte effekt på øget sygefravær. Det bliver sværere at opretholde trivsel og en lyst til at gå på arbejde, når samarbejdet halter. 

  

Hvordan kan I arbejde med samarbejdspraksisser?

 

Forståelse

Få indblik i, hvad samarbejdspraksisser består af. 
  

 

Anvendelse

Sådan skaber I de bedste forudsætninger for at arbejde med udviklingen af sunde samarbejdspraksisser.

 

Øvelser

Få inspiration til, hvor I kan starte, hvis I gerne vil arbejde videre med udvikling af samarbejdspraksisser.

Forståelse

Hvad er samarbejdspraksisser, herunder formelle og uformelle strukturer for samarbejdet og de værktøjer, som bruges hertil?

Samarbejdspraksisser er en del af de formelle og uformelle strukturer for samarbejdet i jeres virksomhed og de værktøjer, der bruges til at skabe og styrke samarbejdet. 

De formelle strukturer for samarbejdet omfatter ledelsesstrukturer, organisatoriske hierarkier, teams og afdelinger. Disse strukturer er synlige og sætter retningslinjerne for, hvordan det formelle samarbejde skal foregå.

De uformelle strukturer er baseret på relationer, tillid og samarbejde mellem medarbejdere på tværs af forskellige niveauer og afdelinger.

Værktøjerne, der bruges til at skabe og styrke samarbejdspraksisser, omfatter træning og udviklingsprogrammer, oprettelse af dedikerede samarbejdsgrupper samt etablering af mødefora, hvor samarbejdet kan blive diskuteret og evalueret.


 

Hvad er symptomerne, når samarbejdspraksisser ikke fungerer?

   
Nogle af de mest almindelige symptomer, når samarbejdspraksisser ikke fungerer er:
 
  • Medarbejderne er passive og mangler engagement
  • Manglende kommunikation, hvor information ikke deles effektivt, og beslutninger træffes uden inddragelse af de relevante parter
  • Konflikter mellem afdelinger eller medarbejdere, hvor der er en manglende forståelse og respekt for hinandens roller og ansvar
  • Høj grad af fejl og ineffektivitet, hvor opgaver ikke bliver udført korrekt og til tiden.

Anvendelse

Sådan skaber I de bedste forudsætninger for at arbejde med udviklingen af sunde samarbejdspraksisser

Udviklingen af sunde samarbejdspraksisser som en naturlig del af virksomhedskulturen gøres bedst gennem en langsigtet og systematisk tilgang. Hvad er fx jeres vision for samarbejdet i virksomheden? Hvad kræver det af den enkelte medarbejder, og hvad er lederens ansvar og rolle? Hvornår ved I, at samarbejdet fungerer, og hvordan bliver det synligt og målbart for den enkelte medarbejder? Dette er blot nogle af de spørgsmål, der kan hjælpe til at udforske emnet i jeres virksomhed. Tag gerne medarbejdere på forskellige niveauer og i forskellige afdelinger med ind i processen, så skaber I ejerskab og engagement.

Timing er vigtig

Det er vigtigt at vælge det rigtige tidspunkt at videreudvikle sine samarbejdspraksisser. Hvis I står over for en større forandring, som fx en sammenlægning eller ny strategiperiode, så virker det naturligt at se på, hvordan I ønsker at styrke samarbejdet og teamwork på tværs af afdelinger og niveauer. 



 

Vælg det sted, hvor der er mest potentiale for forbedringer

   
Start med at definere målene for samarbejdspraksisser, og vælg de områder, hvor der er mest potentiale for at forbedre samarbejdet. Det skaber momentum og er inspirerende for andre afdelinger, når de kan se, at indsatsen skaber positive resultater. Skab ejerskab og engagement fra ledere og medarbejdere ved at involvere dem i processen og skabe en fælles forståelse for, hvorfor samarbejdspraksisser er vigtige for virksomheden og ikke mindst deres egen trivsel.

Løbende opfølgning og evaluering er også vigtigt for at sikre, at samarbejdspraksisserne forbliver en naturlig del af virksomhedskulturen. Dette kan omfatte feedback fra medarbejdere og ledere, løbende samarbejdsevalueringer mellem afdelinger og teams samt evaluering af resultaterne af trænings- og udviklingsprogrammer. 

Øvelse

Få inspiration til, hvor I kan starte, hvis I gerne vil arbejde videre med videreudvikling af samarbejdspraksisser. 

Samarbejdsdag

En samarbejdsdag kan være en effektiv måde at inkludere samarbejdspraksisser i det daglige arbejde og styrke samarbejdet på tværs af afdelinger og niveauer i organisationen. En sådan dag kan planlægges og afholdes en gang om året, halvårligt eller kvartalsvist og kan inkludere følgende elementer: 

  1. Samarbejdsworkshops: Planlæg workshops med forskellige fokusområder for samarbejde, fx kommunikation, konfliktløsning, teambuilding og projektledelse. Workshoppen kan ledes af interne eller eksterne facilitatorer og kan omfatte praktiske øvelser og casestudier.
  2. Samarbejdsprojekter: Planlæg en række samarbejdsprojekter, som involverer medarbejdere på tværs af afdelinger og niveauer. Projekterne kan fx være rettet mod at forbedre en bestemt proces eller implementere en ny idé, og de kan give mulighed for at udvikle nye samarbejdsevner og styrke relationer på tværs af organisationen.
  3. Fællesmåltider og sociale aktiviteter: Planlæg fællesmåltider og sociale aktiviteter, som kan bidrage til at styrke relationer og fællesskabsfølelse blandt medarbejdere på tværs af afdelinger og niveauer. Det kan fx være en fælles morgenmad eller frokost, teambuilding-aktiviteter eller en afdelingsudflugt.
  4. Evaluering og opfølgning: Efter samarbejdsdagen er det vigtigt at evaluere og følge op på de initiativer, der blev sat i gang. Dette kan omfatte at indsamle feedback fra medarbejdere og ledere om dagens forløb og resultatet af samarbejdsprojekterne. Evalueringen kan bruges til at justere og forbedre planlægningen af næste samarbejdsdag.

Det er vigtigt at planlægge dagen med en strategisk tilgang og involvere ledere og medarbejdere på tværs af organisationen i planlægnings-, gennemførelses- og evalueringsprocessen.


 

Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for organisering af arbejdet.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.