Hvis man oplever et brud med sin partner, er det ikke overraskende, at det kan påvirke den mentale og til tider også den fysiske sundhed. Hvis man påvirkes negativt i krop og sind over en længere periode, kan det resultere i sygedage og et fald i den daglige performance. Dog viser studier, at medarbejdere, der bliver mødt med forståelse og åbenhed af deres leder, har en større chance for at komme igennem et partnerbrud med minimal effekt på arbejdet. Arbejdet kan blive det frirum medarbejderen har brug for, hvis det bliver håndteret korrekt. Der er altså en stor mulighed for at vende et potentielt sygefravær til en periode, hvor der skabes en ekstra stærk tilknytning og høj loyalitet mellem leder og medarbejder.
Hvordan støtter I bedst en medarbejder under et brud med partner?
Forståelse
Få indblik i, hvorfor et brud med en partner også kaldes en 360 graders krise, og hvordan medarbejderen får mest muligt gavn af jeres støtte, så I forebygger sygdom.
Anvendelse
Sådan skaber I de bedste rammer for et samarbejde mellem leder og medarbejder.
Øvelser
Få inspiration til, hvor I kan starte, hvis I gerne vil arbejde videre med at støtte medarbejdere i svære livssituationer.
Forståelse
Forståelse
Der er ofte et naturligt behov for hjælp, når der opstår et brud med ens partner. Uagtet hvordan bruddet er opstået, er det en krise, der kan ramme alt lige fra medarbejderens familie, hjem, økonomi, venner og hverdag. Medarbejderen får ofte et stort ekstraarbejde i fx at finde ny bolig, aftale rammer for eventuelle børn, rammer for andre nære relationer eller fælles vennepar samt at gå fra fællesøkonomi til at stå alene med et økonomisk ansvar.
Når mange områder af medarbejderens liv er under rekonstruktion, stiller det øgede krav til både medarbejder, men også til den daglige leder der skal kunne lytte, støtte og organisere, så krisen ikke spreder sig til arbejdslivet.
Hvornår skal I være ekstra opmærksomme?
Der er en række områder, som lederne med fordel kan være ekstra opmærksomme på hos deres medarbejdere for bedre at kunne støtte dem gennem deres situation. Hvis ét eller flere af disse tegn viser sig, så er det udtryk for, at medarbejderen har brug for ekstra støtte og forståelse. Hvis medarbejderen fx:
glemmer opgaver
har lav koncentration i sit arbejde
udfører sit arbejde med lavere kvalitet end normalt
udviser mindre tro på egne evner
hurtigt bliver irriteret i samtaler og møder
udviser en adfærd, der ikke er let genkendelig for dem, der kender personen.
Anvendelse
Anvendelse
Lederen kan bidrage med at skabe overblik, fleksibilitet og ro i medarbejderens nye hverdag. Det kan fx være i form af løbende afklaring af, hvor der er brug for fleksibilitet i forhold til arbejdsopgaver, arbejdstid, lokation og ansvar.
Hvis I allerede har arbejdet med at udvikle forståelse af medarbejderen som en naturlig del af ledelseskulturen og har en tillidsfuld dialog som grundstenen i lederens relation til medarbejderen, er I allerede et godt stykke af vejen.
Hvordan kan lederen bedst støtte medarbejderen i deres situation?
Lederen kan støtte medarbejderne ved at:
kommunikere åbent og tilbyde hjælp. Lederen bør have overblik over rammerne i forhold til omsorgsdage eller frihed i denne situation, eller hvor lederen kan få sparring.
have overblik over, om I fx har en sundhedsforsikring på arbejdspladsen eller andre eksterne tilbud om støtte og hjælp, som kan være gode for medarbejderen at kende til netop nu. Sørg for at medarbejderen ved, hvad I kan hjælpe med.
finde løsninger til medarbejderens arbejdsområder, hvis vedkommende har brug for at trække stikket i en kortere periode.
tilbyde fleksible arbejdstider. Hvis medarbejderen har brug for at finde ny bolig, kan det være en hjælp at måtte bruge arbejdstiden på fremvisninger. Det giver både leder og medarbejder ro, hvis der er klare aftaler om, hvornår dette kan ske, og hvornår der arbejdes.
sørge for der ikke ”snakkes” i krogene. Hjælp eventuelt medarbejderen med at få formuleret, hvor meget han/hun ønsker at dele og hjælp kolleger med at respektere grænser og italesætte hjælp på en sund og inkluderende måde.
Øvelse
Øvelse
Her finder I inspiration til en øvelse om, hvordan I kan hjælpe medarbejderen med at overskue sin situation og understøtte medarbejderens trivsel, selvom han/hun står midt i en livskrise. Den tager udgangspunkt i arbejdet med Støtte til medarbejderen og kan bruges som en del af jeres forebyggende arbejde.
”Mixerpulten” er et dialogværktøj, som kan anvendes af leder og medarbejder til at gennemgå, hvilke områder medarbejderen har brug for at justere på og hvor længe. Der afstemmes og vurderes løbende, om der skal justeres yderligere.
Mixerpulten – et supplerende redskab til dig som leder i at forebygge en stresssygemelding
vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for støtte i livssituationer.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.