Hop til indhold

Meningsfuldhed og formål

påvirker tilknytning og tiltrækning

Oplevelsen af meningsfuldhed og formål kan få medarbejderne til at yde mere for kollegerne og virksomheden. Oplever medarbejderne meningsfuldhed, øges deres oplevelse af tilhørsforhold, og det påvirker den enkeltes trivsel og virksomhedens evne til at tiltrække og fastholde medarbejdere.

Vores undersøgelse viste, at oplevelsen af mening og formål i arbejdet har signifikant betydning på medarbejdernes arbejdsglæde og trivsel på tværs af brancher og roller. Derfor sætter vi i de følgende afsnit fokus på, hvordan I som virksomhed kan arbejde aktivt med mening og formål. 

  

Hvordan kan I arbejde med meningsfuldhed og formål?

 

Forståelse

Hvad betyder meningsfuldhed og formål, samt hvilken effekt kan det have, når der arbejdes aktivt med udviklingen af det som et grundlæggende parameter for oplevelsen af tilhørsforhold? 

 

Anvendelse

Hvordan skaber I de bedste forudsætninger for at arbejde med meningsfuldhed og formål? 

 

Øvelser

Få inspiration til, hvordan I kan inkludere meningsfuldhed og formål både i både lederudvikling og som en del af jeres virksomhedskultur.

Forståelse

Hvad ligger der i meningsfuldhed og formål?

Meningsfuldhed og formål handler om at forstå medarbejdernes drivkraft, og hvorfor de har valgt netop dette job hos jer. Meningsfuldhed er også i andre sammenhænge beskrevet med ordene ”purpose” eller ”the why”.  Meningsfuldhed er et begreb, der er vokset i nutidens arbejdsliv – det handler om at realisere sig selv gennem sit arbejde*. 

Meningsfuldhed er et mangfoldigt begreb, som kan forklares yderligere med begrebet ”sensemaking”. I sensemaking ligger, at det er en individuel proces, der bestemmer, hvad der giver mening for os som individer, og i hvor høj grad meningsskabelse finder sted. Selvom meningsfuldhed er individuelt bestemt, kan der forekomme tendenser på tværs af fx generationer, faggrupper mv. Hvor ældre generationer typisk finder mening gennem tilknytningen til arbejdspladsen, søger yngre generationer typisk mening gennem opgaveløsningen eller virksomhedens overordnede formål og bidrag i en samfundsmæssig kontekst.

For at opnå øget meningsfuldhed og formålsbevidsthed kræver det, at lederne identificerer de forskellige medarbejderes perspektiv og ikke pålægger alle en fælles meningsopfattelse.

* Kilde: akademikerbladet.dk

  

Anvendelse 

Forstå, hvad der skaber meningsfuldhed 

Det er som beskrevet individuelt, hvad man finder mening og formål i. Nedenfor er listet nogle elementer, som kan bidrage til, at der skabes mening for den enkelte medarbejder. Når I arbejder med de fem elementer i samspil, øger I muligheden for at skabe høj trivsel. Hvis de ikke anvendes eller sættes i spil, kan det give en følelse af meningsløshed for både medarbejder og leder:

  • Faglige kompetencer: Medarbejderen anvender og udvikler sin faglige viden
  • Personlige kompetencer: Medarbejderen anvender og udvikler sine personlige og sociale kompetencer 
  • Arbejdsformer: Medarbejderen løser opgaver gennem ønskede arbejdsformer, fx tværfagligt samarbejde, projekter, fleksibilitet m.m.
  • Kollegiale fællesskab: Stærke medarbejderfællesskaber kan i sig selv være meningsfulde. Se også medarbejderrelationer
  • Virksomhedens overordnede formål: Virksomhedens mission og vision kan være en kilde til oplevet meningsfuldhed for den enkelte medarbejder.
Lederens rolle

Det er vigtigt at sørge for, at alle medarbejdere er bevidste om netop deres betydning i virksomhedens samlede værdikæde. Det er særligt vigtigt i de tilfælde, hvor der er medarbejdere, som arbejder med områder, der ikke er virksomhedens kerneydelse.

Synliggørelse, anerkendelse, feedback er tre måder at øge meningsfuldheden hos medarbejderen. Jo mere synligt og anerkendt, medarbejderens arbejde er, i jo højere grad vil det kunne opfattes som meningsfuldt. Som leder kan man være anerkendende og være med til at synliggøre medarbejderens arbejde i virksomheden. Har man som medarbejder brugt tid på noget, som ikke bliver brugt, kan det opleves som spildt og meningsløst arbejde og lede til frustration og mistrivsel.

Læs mereSe mindreFor at øge bevidstheden om formålet med medarbejderens job kan man med fordel koble virksomhedens formål eller strategi til den konkrete opgave for at sikre, at medarbejderen hele tiden er bevidst om, hvordan han/hun gennem den konkrete opgave bidrager til virksomhedens overordnede formål.

I kan som virksomhed ligeledes med fordel være transparente og tydelige i kommunikationen omkring formål med nye tiltag, produkter, strategi, forandringer osv. Kommer formålet for langt væk fra medarbejderen, kan det være til hinder for at skabe meningsfuldhed i arbejdet. Ligeledes er det vigtigt, at lederen og virksomheden sætter fællesskabet først, da ”vi” oftest er stærkere end ”jeg”. En fællesskabsfølelse vil være med til at øge meningsfuldheden i det daglige arbejde.



 

Symptomer på manglende meningsfuldhed og formål

    
Hvis der er lav grad af meningsfuldhed og formål, vil det typisk komme til udtryk ved:
  
  • Lav produktivitet og motivation: Ser man ikke det overordnede formål eller mening med opgaven, kan det skabe usikkerhed og tvivl omkring opgaveløsningen samt lav motivation for at løse den konkrete opgave.
  • Frustration hos medarbejderne: Deler medarbejderne ikke værdisæt med virksomheden, kan det virke kontraintuitivt for medarbejderen at løse en bestemt opgave, hvilket kan skabe frustration og manglende motivation hos den enkelte.
     

Vær opmærksom på, at det ikke tager overhånd

    
Hvis medarbejderne tillægger mening og formål i arbejdet meget høj værdi, som fx generation Z (1991-2005) er kendetegnet ved, skal man som leder være opmærksom på, at det ikke tager overhånd. Medarbejdere kan være så dedikerede, at de prioriterer arbejdet over den tid, de burde have brugt på familie, på dem selv, en hobby eller anden fritidsaktivitet. Det er derfor vigtigt at være særligt opmærksom på denne type medarbejdere og reagere med rettidig omhu. Man kan med fordel gå i dialog med medarbejderne om deres balance mellem arbejdsliv og privatliv og eventuelt fratage opgaver eller ansvar for en kortere eller længere periode for at forebygge stress og udbrændthed.
  
Læs mere om dette under organisering af arbejde eller psykisk arbejdsmiljø. 

Øvelse

Denne øvelse har til formål at blive klogere på, hvad der skaber mening hos den enkelte medarbejder. Den kan med fordel tages med til medarbejder/ledersparring, fx 1:1-samtale eller til on-boarding af nye medarbejdere. 

Øvelse – Meningsfuldhed og formål

 

Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for tilhørsforhold.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.