Forstå, hvad der skaber meningsfuldhed
Det er som beskrevet individuelt, hvad man finder mening og formål i. Nedenfor er listet nogle elementer, som kan bidrage til, at der skabes mening for den enkelte medarbejder. Når I arbejder med de fem elementer i samspil, øger I muligheden for at skabe høj trivsel. Hvis de ikke anvendes eller sættes i spil, kan det give en følelse af meningsløshed for både medarbejder og leder:
- Faglige kompetencer: Medarbejderen anvender og udvikler sin faglige viden
- Personlige kompetencer: Medarbejderen anvender og udvikler sine personlige og sociale kompetencer
- Arbejdsformer: Medarbejderen løser opgaver gennem ønskede arbejdsformer, fx tværfagligt samarbejde, projekter, fleksibilitet m.m.
- Kollegiale fællesskab: Stærke medarbejderfællesskaber kan i sig selv være meningsfulde. Se også medarbejderrelationer
- Virksomhedens overordnede formål: Virksomhedens mission og vision kan være en kilde til oplevet meningsfuldhed for den enkelte medarbejder.
Lederens rolle
Det er vigtigt at sørge for, at alle medarbejdere er bevidste om netop deres betydning i virksomhedens samlede værdikæde. Det er særligt vigtigt i de tilfælde, hvor der er medarbejdere, som arbejder med områder, der ikke er virksomhedens kerneydelse.
Synliggørelse, anerkendelse, feedback er tre måder at øge meningsfuldheden hos medarbejderen. Jo mere synligt og anerkendt, medarbejderens arbejde er, i jo højere grad vil det kunne opfattes som meningsfuldt. Som leder kan man være anerkendende og være med til at synliggøre medarbejderens arbejde i virksomheden. Har man som medarbejder brugt tid på noget, som ikke bliver brugt, kan det opleves som spildt og meningsløst arbejde og lede til frustration og mistrivsel.
Læs mereSe mindreFor at øge bevidstheden om formålet med medarbejderens job kan man med fordel koble virksomhedens formål eller strategi til den konkrete opgave for at sikre, at medarbejderen hele tiden er bevidst om, hvordan han/hun gennem den konkrete opgave bidrager til virksomhedens overordnede formål.
I kan som virksomhed ligeledes med fordel være transparente og tydelige i kommunikationen omkring formål med nye tiltag, produkter, strategi, forandringer osv. Kommer formålet for langt væk fra medarbejderen, kan det være til hinder for at skabe meningsfuldhed i arbejdet. Ligeledes er det vigtigt, at lederen og virksomheden sætter fællesskabet først, da ”vi” oftest er stærkere end ”jeg”. En fællesskabsfølelse vil være med til at øge meningsfuldheden i det daglige arbejde.