Hop til indhold

Organisering af arbejdet

påvirker performance og sygefravær

I vores undersøgelse identificerede vi fire elementer, som danner fundamentet for organisering af arbejdet: Fleksibilitet, arbejdstid og -mængde, samarbejdspraksisser samt medarbejderautonomi. Det er disse elementer, som er vigtigst at have fokus på for at opnå høj trivsel blandt både ledere og medarbejdere.

  • 70 procent af ledere og HR-ansvarlige tillægger organisering af arbejdet en høj grad af betydning i forhold til sundhed og trivsel på arbejdspladsen
  • 68 procent af ledere og HR-ansvarlige oplever, at det er svært at finde løsninger til organisering af arbejdet
  • 1/3 af de adspurgte ledere og HR-ansvarlige udpeger fleksibilitet, som det område, der giver de bedste resultater for trivsel og sundhed, men samtidig er sværest at få til at fungere.
   
Hvad mener vi med organisering af arbejdet?

Organisering af arbejdet sætter rammerne for, hvor og hvordan opgaverne i virksomheden løses af medarbejdere og ledere. Det relaterer sig både til organiseringen af de fysiske strukturer for at løse opgaven (fx hjemmearbejde), arbejdsmetoder for at løse en opgave (fx tidsrum for arbejde, tidspunkt på dagen, processer) samt hvordan man organiserer samarbejde (fx strukturer for samarbejde eller digitale værktøjer).

Læs mereSe mindreOrganisering er en vigtig del af ledelsesrollen, og især teamlederen bærer et stort ansvar for, at medarbejderen modtager hjælp inden for dette område. Specielt efter coronapandemien fremhæver mange, at fleksibilitet og medarbejderautonomi har stor betydning for medarbejdernes trivsel. Balancen mellem struktur og fleksibilitet kan være svær at håndtere, da medarbejderne både har behov for den rette mængde frihed til at bidrage, men samtidig også har brug for faste rammer og vejledning. Det bliver ikke en nemmere opgave af, at behovet varierer fra medarbejder til medarbejder. Udfordringen er derfor at finde frem til en model, der fungerer for både virksomhed og medarbejdere.

Udtalelser fra to teamledere

   
To teamledere fra vores undersøgelse udtaler:

”Efter corona troede vi, at fleksibilitet var nøgleordet for medarbejderne, men det kan hurtigt blive for meget.” 

”Hybridarbejde var meget begrænset inden corona. Nu er vi meget i et ”virtuelt mode”… Men vi prøver nu at gå fra det meget virtuelle til at finde balancen igen og huske, hvad kontoret og det fysiske fremmøde faktisk kan. Vi skal finde den nye balance.”
  

Nøgleelementer til god organisering af arbejdet

   
Vores undersøgelse viste, at der er fire elementer inden for organisering af arbejdet, som i særlig grad påvirker performance og sygefravær:
 
  • Fleksibilitet: Fordeling af arbejdstid og arbejdssted
  • Arbejdstid og -mængde: (Oplevet) tidspres
  • Samarbejdspraksisser: Formelle og uformelle strukturer for samarbejde og relevante værktøjer 
  • Medarbejderautonomi: Ansvar, medbestemmelse og retten til at træffe egne beslutninger.

Sæt fokus på fire elementer

Vores undersøgelse viste, at der er fire elementer inden for organisering af arbejdet, som i særlig grad påvirker performance og sygefravær: 

Vær opmærksom på disse symptomer

Når organisering af arbejdet er udfordret, kan det manifestere sig på forskellige måder hos både medarbejdere og ledelse. 

Hvis I oplever følgende organisatoriske symptomer, er det vigtigt at se nærmere på, om de opstår på grund af den måde, I organiserer jeres arbejde på:

Manglende bidrag fra medarbejdere

Hvis I oplever, at medarbejdernes bidrag ikke flyder så let, som det plejer, så kan det skyldes, at der er ubalance i organiseringen af arbejdet. Et øget arbejdspres kan godt fungere i kortere perioder, men hvis det bliver en del af dagligdagen, så kan det ses på faldende performance og sygefravær. Manglende leverancer kan også være et udtryk for, at jeres medarbejderautonomi ikke fungerer efter hensigten. 

Utilfredshed hos mellemledelsen

Teamlederen er ofte den ansvarlige for at få organiseringen af arbejdet til at fungere. Hvis teamledelsen bliver udfordret af for mange leverancer, korte deadlines, mange forandringer eller mangel på medarbejdere og ressourcer, og det ikke bliver adresseret eller afhjulpet, kan det komme til give utilfredshed blandt mellemlederne. Over tid kan det lede til et fald i performance og øget sygefravær.
 


 

Stor ubalance i performance blandt medarbejdere

   
Er der balance i den performance, I ser på tværs af jeres virksomhed, eller er der afdelinger, hvor engagement, loyalitet og kvalitet af leverancer er dalende? Så kan det være tegn på, at der er ubalance i organiseringen af arbejdet. 
  

I organisering af arbejdet er der nogle gennemgående områder, der driver effekt

   
Sund kommunikationskultur:
Transparens, fair og konsistent kommunikation danner grundlaget for at lykkes med organisering af arbejdet. 
Læs mere om Kommunikationskultur

Tillidsbaseret ledelse:
Tillidsbaseret ledelse giver jeres medarbejdere tryghed til at tage ansvar for deres arbejde og kommunikere deres ønsker og behov for fx fleksibilitet. 
Læs mere om tillid

Understøttende teknologi:
Teknologien spiller en afgørende rolle i at understøtte organiseringen af arbejdet. Det er vigtigt at have de nødvendige teknologiske løsninger på plads som fx online mødeplatform (Zoom, Microsoft Teams, Google), chat (Slack, Google), online projektudviklingsværktøj (Trello, Microsoft Teams), så medarbejderne kan samarbejde fleksibelt og effektivt på tværs.

Hvordan kan PFA hjælpe jer?

PFA og vores partnere kan hjælpe jer med løsninger, der understøtter jeres arbejde med organisering af arbejdet.