Hop til indhold

Støtte til medarbejderen

påvirker tilknytning og performance

Ansvaret for at støtte medarbejderne i deres daglige arbejde ligger både hos HR og den enkelte leder. Ansvaret hos HR-afdelingen består i at skabe rammer og strukturer, der understøtter den enkelte leders evner og mulighed for at støtte deres medarbejdere. Lederens ansvar er at bruge rammerne til at skabe et sundt psykisk arbejdsmiljø og tage ansvar for, at alle medarbejdere føler sig som en del af fællesskabet og respekteret på arbejdspladsen. 

I det psykiske arbejdsmiljø skal støtten til den enkelte medarbejder sikre, at medarbejderen lykkes i sit arbejde, og at der er forståelse, fx når svære livssituationer opstår. I det daglige arbejde kan det fx handle om at sikre, at medarbejderen, der står i en presset situation, eksempelvis på grund af høj kompleksitet i en arbejdsopgave, stort tidspres eller håndtering af en vanskelig kunde, har forudsætningerne for at kunne løse den konkrete opgave. Når svære livssituationer opstår, kan det handle om rummelighed og rammer i forhold til medarbejderens situation. Læs mere i afsnittet ”Støtte i livssituationer”

  
  

Hvordan kan I arbejde med støtte?

 

Forståelse

Få indblik i, hvad støtte til medarbejderen betyder som begreb, samt hvilken effekt det kan have, når det anvendes som udgangspunkt for et sundt psykisk arbejdsmiljø.
   

 

Anvendelse

Hvordan gør I støtte til medarbejderen til en naturlig del af jeres virksomhedskultur?

 

Øvelser

Få inspiration med en øvelse, der tager udgangspunkt i, hvordan I kan udvikle et sundt psykisk arbejdsmiljø med fokus på støtte til medarbejderen.

Forståelse

Hvad er god støtte til medarbejderen?

I undersøgelsen gav både HR-ansvarlige, ledere og medarbejdere udtryk for at støtte til medarbejderen er mere end at give fordele, en god løn og et tilfredsstillende job. Støtte til medarbejderen indeholder også faglig udvikling og læringsmuligheder, investering i lederudvikling, psykologisk tryghed og tillid samt en følelse af at høre til. Lederen skal være klædt på til at kunne støtte medarbejderen i deres daglige arbejde og fx reagere på tegn på mistrivsel hos den enkelte. Mistrivsel kan både opstå som følge af udfordringer på arbejdspladsen eller udspringe af en svær livssituation. Ofte er der et overlap fra arbejde til privatliv eller omvendt, og derfor skal lederen være ekstra opmærksom på, hvor mistrivslen opstod i første omgang, hvis lederen skal kunne støtte medarbejderen bedst muligt med eksempelvis tilpasning af arbejdsopgaver eller processer. 

Hvad er lederens ansvar i forhold til støtte til medarbejderen?

Det er lederens rolle at skabe en tillidsfuld relation til medarbejderen med en sund kommunikationskultur, der giver mulighed for at tale åbent om udfordringer. Det er samtidig lederens opgave at sikre, at medarbejderen har de bedst mulige forudsætninger for at kunne lykkes i sit arbejde. Det er ikke lederens opgave at være ekspert i trivselsudfordringer, men lederen skal kunne hente støtte i virksomhedens rammer og strukturer.

Læs mereSe mindreSom arbejdsplads kan I hjælpe jeres ledere ved:
 
• at lederne forstår, hvad de skal, kan og bør gøre, hvis en medarbejder oplever mistrivsel
• at lederne ved, hvem på arbejdspladsen, de kan gå til for at få mere information om mulig støtte til medarbejderen
• at lederne ved, hvem de kan få sparring hos og støtte fra til at håndtere den konkrete situation
• at lederne ved, hvem i organisationen de har mulighed for at inddrage, så både leder og medarbejder kan få den nødvendige hjælp til fx at få aftalt arbejdstilpasninger, fastholdelsesplaner, komme tilbage efter sygemelding osv.


 

Hvad er symptomerne på, at medarbejderen ikke føler sig støttet?

   
Symptomerne på et højt oplevet tidspres hos medarbejderne kan variere, men nogle almindelige tegn er:
 
  • Det vil typisk vise sig ved, at medarbejderens performance påvirkes, og der kan opstå konflikter mellem medarbejderen og teammedlemmer.
  • Når flere medarbejdere ikke føler sig støttet, kan det føre til snak i krogene, skjulte agendaer, illoyalitet og mistillid til ledelsesmæssige beslutninger, hvilket påvirker performance og kan føre til, at medarbejdere ønsker at skifte afdeling eller helt forlader arbejdspladsen
  • Medarbejderne er trætte. De ser trætte ud. De siger, de er trætte. De kommer gentagne gange for sent.
  • Medarbejderens adfærd har ændret sig. De, som normalt er snakkesalige, er blevet stille. De, som normalt spiser deres frokost i kantinen, er begyndt at spise frokost ved deres skrivebord.
  • Medarbejderne har udbrud af negative følelser. De bliver vrede, græder eller er frustrerede.

Anvendelse

Hvordan gør I støtte til medarbejderen til en naturlig del af jeres virksomhedskultur?

Det er ikke nogen nem opgave at støtte medarbejdere. Her har vi valgt at fokusere på de aspekter, som undersøgelsen viste, skaber den største forskel i forhold til medarbejderens trivsel og performance i arbejdslivet: 

Hvordan tilbyder I faglig udvikling og læringsmuligheder i dag?

Medarbejdere ønsker at lære, vokse og udvikle sig. Når medarbejderne har muligheder for at vokse, har væksten i din organisation det også. Hvordan tilbyder I faglige udviklingsmuligheder? Kan jeres medarbejdere fortsætte med at lære og investere i deres personlige og professionelle vækst?

Får medarbejderne opgaver de kan vinde?
Er der sammenhæng mellem de opgaver medarbejderne skal løse og deres mulighed for at løse dem bedst muligt – både i forhold til kompetencematch, support i organisationen, processer, systemer og IT osv.?

Hvordan ser jeres lederudviklingsprogrammer ud?
Gode ledere er altafgørende for, om medarbejderne føler sig støttet og kan være en succes i deres arbejde. Ledere skal træffe beslutninger hurtigere end nogensinde, tilpasse sig ændringer og give deres teammedlemmer meningsfuld feedback. Men ledere skal også kunne modtage feedback, bede om hjælp og belønne de gode arbejdsindsatser. 

Har I en høj grad af psykologisk tryghed og tillid?
Medarbejderstøtte kræver en dyb følelse af psykologisk tryghed og tillid. For at medarbejderne skal føle sig fuldt støttet som hele mennesker, skal der være opbygget en tillid til arbejdspladsen. Ledere har en stor indflydelse på at skabe tillid til deres medarbejdere ved at skabe trygge rum for svære samtaler og lytte opmærksomt. For nogle falder det dem naturligt, mens andre ledere først skal klædes på til at skabe disse rammer for medarbejderne. Især nye ledere kan have brug for støtte til at udvikle deres kompetencer i at skabe et sundt psykisk arbejdsmiljø.

Føler medarbejderne, at de hører til?
For at medarbejderne skal føle sig støttet, skal de føle, at de hører til. En mangfoldig, retfærdig og inkluderende arbejdsplads er et af grundparametrene for et sundt psykisk arbejdsmiljø, hvor medarbejderne føler, at de hører til. Det hjælper ikke kun med til at opbygge psykologisk tryghed og tillid, men fremmer også produktiviteten.


Øvelse

Vi har sammensat en kort øvelse, som kan styrke jeres arbejde med at støtte til medarbejderne. Den kan laves i et lederteam eller i et team i organisationen. Formålet med øvelsen er at blive nysgerrige på behov og holdninger til støtte i den gruppe, der deltager. 

Øvelse – Støtte til medarbejderen

 

Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for det psykiske arbejdsmiljø.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.