Hop til indhold

Medarbejderrelationer

påvirker tilknytning og tiltrækning

Mennesker er sociale væsner, der er afhængige af at interagere med andre mennesker og indgå i sociale fællesskaber – både i arbejds- og fritiden. Netop derfor er det vigtigt, at vi som arbejdsgivere sætter fokus på at udvikle en arbejdskultur, hvor der skabes gode medarbejderrelationer og oplevelsen af kollegaskab. Det styrker muligheden for at fastholde medarbejdere og tiltrække nye.

Et stærkt tilhørsforhold til arbejdspladsen udvikles bedst, når det bakkes op af stærke relationer, følelsen af fællesskab og oplevelsen af kollegaskab. Oplevelsen af kollegaskab opstår på baggrund af indbyrdes tillid, tryghed, kommunikation, forventningsafstemning og fælles fokus. Som virksomhed sætter I rammerne og faciliterer udviklingen af gunstige medarbejderrelationer og kollegaskab. 

  

Hvordan kan I arbejde med medarbejderrelationer?

 

Forståelse

Hvad betyder medarbejderrelationer, og hvilken effekt kan det have, når I arbejder med at skabe gode medarbejderrelationer? 

 

Anvendelse

Hvordan skaber virksomheden de bedste forudsætninger for at arbejde med medarbejderrelationer?

 

Øvelser

Inspiration til hvordan I kan inkludere medarbejderrelationer i både lederudvikling og som en del af jeres virksomhedskultur.

Forståelse

Medarbejderrelationer betyder, at man som medarbejder knytter sig og engagerer sig socialt og/eller fagligt i sine kolleger. At engagere sig i sine kolleger er vigtigt for at kunne føle sig som en del af et fællesskab. Når vi føler os som en del af et fællesskab, fremmer det samarbejdet mod et fælles mål, og medarbejderne føler sig knyttet til hinanden og arbejdspladsen. 

Det kræver både en indsats fra medarbejderne at engagere sig i sociale relationer og fællesskaber, men i høj grad også fra virksomheden at legitimere fællesskabet og sætte rammerne for medarbejderne. 

I vores undersøgelse kom det frem, at relationer mellem medarbejdere er med til at give den enkelte medarbejder oplevelsen af meningsfuldhed i arbejdet, og at relationer er en væsentlig motivation til at medarbejderen bliver i virksomheden. 

Læs mereSe mindreNår I som virksomhed giver plads til fællesskabet, har det mange fordele. Først og fremmest vil det sikre større samhørighed, engagement og motivation for medarbejderne. Derudover vil det forbedre tilknytningsevnen, da gode medarbejderrelationer betyder, at medarbejderne i højere grad anser arbejdspladsen som et fællesskab frem for blot et arbejde. Medarbejdere, der føler sig som en del af et fællesskab, kan i højere grad stå imod usikkerhed og uklarhed, hvis de føler sig som en del af et team, der passer på hinanden*. Ligeledes er medarbejdere med gode kollegiale relationer mindre tilbøjelige til at tvivle på andre kollegers motiver og intentioner og er mere tilbøjelige til at bruge tid på konstruktive dialoger, der vil øge kvaliteten og produktiviteten.
* Kilde: Clifton & Harter 2021

Hvis I som virksomhed skaber rammerne for et fællesskab, vil medarbejdere i højere grad føle sig tilknyttet, og det vil være nemmere at engagere sig frivilligt i fællesskabet. Med øget distancearbejde og fleksible arbejdspladser, eller hvis virksomheden er spredt ud over flere lokationer, er det ikke kun blevet mere udfordrende men også mere relevant at prioritere og opbygge fællesskaber, der til enhver tid holder medarbejdere forbundne og engagerede.

Trivsel smitter (og det gør mistrivsel også)
Når kolleger trives, trives man i højere grad selv. På samme måde er der også større risiko for, at man mistrives, hvis der er kolleger, som mistrives. Ligeledes kan dårlige relationer eller konflikter fx blandt enkelte teammedlemmer påvirke hele teamets samhørighed*.  
* Kilde: Clifton & Harter 2021. 
Relationer og netværk som facilitator for viden

I tidligere ledelsesparadigmer blev socialisering på arbejdspladsen anset som uproduktivt og som erstatning for at løse faktiske arbejdsopgaver. Ligeledes har venskaber opstået på arbejdspladsen ikke altid været velanset, men som kilde til bias, adskillelse eller sladder. Dog viser nyere forskning, at den rette del af social tid tværtimod opbygger menneskelig kapital, som fremmer tillid og vidensdeling til gavn for både jer og medarbejderne.
 

  

Hvad er symptomerne på dårlige medarbejderrelationer?

    
Hvis der er dårlige medarbejderrelationer, vil det typisk komme til udtryk ved:
 
  • Samarbejdsvanskeligheder og konflikter blandt medarbejdere
  • Manglende engagement hos medarbejderne i samarbejdsrelationer
  • Dysfunktionelle teams
  • Manglende lyst til at deltage i sociale arrangementer
  • Høj andel af medarbejdere, som udelukkende foretrækker at arbejde hjemme.

Anvendelse 

Hvordan understøtter I medarbejderrelationer som en naturlig del af jeres virksomhedskultur?

Hvis I ønsker at understøtte og styrke tilhørsforholdet til arbejdspladsen, er det vigtigt, at I som arbejdsgiver løbende minder jeres medarbejdere om vigtigheden af fællesskaber og faciliterer rammerne for gode kollegaskaber.

Nedenfor er en række anbefalinger til, hvordan I som virksomhed kan facilitere udviklingen af gode medarbejderrelationer. 


Teambuilding og sociale aktiviteter

    
Teambuilding og sociale aktiviteter kan være med til at skabe forståelse for hinanden som kolleger og fremme samarbejde. Gennem teambuilding-aktiviteter, hvor medarbejderne er nødt til at samarbejde med hinanden, kan medarbejdernes relation og tillid til hinanden styrkes. Der findes en række forskellige aktiviteter til dette, og det kan være særligt oplagt at vælge en aktivitet, hvor hele gruppen aktiveres og sættes i spil for at nå et samlet mål, og som kræver kommunikation med hinanden. 
Derudover er det vigtigt at lave aktiviteter, som så vidt muligt favner alle fx kan sportspræstationer for nogen virker grænseoverskridende eller uoverskuelige. Så vær opmærksom på medarbejdersammensætningen og involver dem i planlægningen.
   

Teammøder

    
Jævnlige team- eller afdelingsmøder er med til at øge forståelsen af hinandens arbejde og giver overblik over, hvad kollegerne arbejder med, døjer med, hvis nogen har ekstra travlt eller oplever udfordringer i deres arbejde. Det er vigtigt at prioritere denne type kommunikation med hinanden på jævnlig basis for at sikre kontinuerlig indsigt og dialog. Teammøder vil ligeledes prioritere samværet og give mulighed for at kunne kigge hinanden i øjnene, hvilket ikke skal underkendes i en travl hverdag.
  

Arbejdsprocesser og opgaver

    
Som virksomhed er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan arbejdsopgaverne er med til at bidrage til medarbejderrelationer. Opstår medarbejderrelationer naturligt gennem samarbejde i arbejdsopgaver? Hvis ikke bør lederen være ekstra opmærksom på at facilitere dette samarbejde, og I kan med fordel gå i dialog med medarbejderne omkring at finde den rette balance.
  

Distancearbejde

    
Hvis I har meget distancearbejde, kan det være relevant at foretage en række tiltag, som fremmer medarbejderrelationer. Det kan for eksempel være at blive enige om nogle faste kontordage, hvor hele teamet er på kontoret for sikre uformel interaktion. Hvis der er medarbejdere, som udelukkende arbejder fra distancen, er det fortsat vigtigt at lave nogle aktiviteter og klare aftaler om ansvar i forhold til kollegaskab, der fremmer den sociale sammenhængskraft og facilitere regelmæssige ”tjek ind”, da interaktion mellem medarbejderne i mindre grad vil opstå uformelt.
  

On-boarding af nye medarbejdere

    
Hvordan viser I fra start, at I prioriterer at investere tid til hinanden som en del af arbejdet og jeres virksomhedskultur? Det er vigtigt, at I viser nye medarbejder, at small talk ved kaffemaskinen er okay og faktisk en effektfuld måde at danne relationer og netværke på. Man kan med fordel booke teammedlemmer, andre tætte kolleger og relevante stakeholders til gensidige introduktioner og kaffesamtaler som en del af on-boardingprogrammet. Når først isen er brudt, er det nemmere og for nogen mere naturligt at tage kontakt til hinanden efterfølgende.

Øvelser

Hvis I arbejder med eller gerne vil arbejde med at styrke medarbejderrelationer, kan I hente inspiration i disse øvelser.

Øvelser – Medarbejderrelationer

 

Inspiration og viden om de andre delelementer

Vidste du, at...

vi kan hjælpe jer med, hvordan I kan arbejde med de forskellige elementer inden for tilhørsforhold.
Tag fat i jeres kundechef og få mere information.