Lederen skal være opmærksom på medarbejderens behov
Det første trin er at vise, at man er opmærksom på medarbejderens behov. Lederen skal tage sig tid til at lytte til medarbejderens bekymringer, prøve at forstå situationen, være åben for dialog om mulighederne for mere fleksibilitet på arbejdspladsen og finde måder at støtte den enkelte medarbejder på. Lederen skal også være opmærksom på, at medarbejderen måske har brug for mere tid eller flere ressourcer til at håndtere sin livssituation.
Læs mereSe mindreDet kan være svært for en person, der står midt i en svær livssituation, at udtrykke sine behov klart og tydeligt, og her kan lederen hjælpe ved at bruge åbne spørgsmål som fx: ”Hvilken opgave ville du ønske, du ikke skulle løse i dag/denne uge/denne måned?”. Alt efter svaret kan lederen omfordele ansvar og opgaver og fjerne lidt af arbejdsbyrden fra medarbejderen.
Skab klare rammer for leder og medarbejder
Som virksomhed kan I støtte op om lederne ved at skabe klare retningslinjer. Hvad kan vi som arbejdsplads tilbyde medarbejdere i en svær livssituation? Hvad siger loven, og hvilke retningslinjer mener vi skal være gældende på tværs af virksomheden? Jo tydeligere jeres retningslinjer er formuleret og kommunikeret til lederne, jo nemmere vil det være at implementere dem. Retningslinjerne skal være retvisende men samtidig give plads til den enkelte leders handlefrihed over for deres medarbejdere.
Læs mereSe mindreHvis ikke der er formuleret klare rammer for, hvordan I som virksomhed kan støtte medarbejderne, så vil lederne selv udvikle metoder til at komme igennem situationen. En teamleder i vores undersøgelse udtaler fx: ”Jeg har lavet mit eget system for at håndtere min medarbejder med sygt barn på det mentale. Vi har fx lavet et ’familiekort’, som hun kan trække, når det går dårligt.”
Selvom en leders egne løsninger kan have stor værdi for en medarbejder, kan det skabe en følelse af uretfærdig behandling blandt de øvrige medarbejdere, hvis de ikke modtager samme støtte gennem en svær livssituation. Derfor er det vigtigt med klare rammer på tværs i virksomheden.
Behandler vi alle lige, og skal vi det?
Der opstår hurtigt en række etiske og moralske dilemmaer, når man som leder skal forholde sig til medarbejdernes livssituationer uden for arbejdspladsen.
Læs mereSe mindreEt scenarie kunne være den nye medarbejder, der kun har været på arbejdspladsen i fire måneder og nu skal være primær omsorgsperson til et barn i mistrivsel. Kan man som leder stå med samme rummelighed over for denne medarbejder, som man er ved at opbygge en relation til, som man ville udvise over for en medarbejder, man har en lang og positiv erfaring med? Hvis ikke I allerede har gjort det, så anbefaler vi, at I kortlægger de mulige etiske og moralske dilemmaer, som I har oplevet eller kan komme til at opleve i jeres virksomhed og tjekker, om der er taget højde for dem i jeres interne guidelines til lederne.