Hop til indhold

Støtte i livssituationer

påvirker tilknytning, tiltrækning, sygefravær og performance

”Støtte i livssituationer” handler om situationer, hvor medarbejderen selv eller den nære omgangskreds er påvirket af større forandringer, sygdom eller mistrivsel i en kortere eller længere periode. Der er tale om store forandringer som brud med en partner, familieforøgelse, børn med trivselsproblemer, egen sygdom eller sygdom i nærmeste familie.

Disse livssituationer kan påvirke de praktiske omstændigheder for medarbejderen, som derfor kan have et øget behov for fleksible arbejdstider, mere tid væk fra kontoret, omstrukturering af ansvarsområder eller andre tilpasninger i opgaveløsning eller leverancer.

Arbejdspladsens vigtige rolle

Livssituationer, der ændrer medarbejderens hverdag markant, kan medføre sorg, bekymringer eller mentalt udbrændthed, og det kan have en stor effekt på medarbejderens trivsel. Uanset hvilken livssituation, en medarbejder befinder sig i, vil det påvirke den daglige performance, men det er især, når livssituationen er af særlig karakter, at arbejdspladsen kan spille en vigtig rolle. For når medarbejderen oplever, at der bliver støttet op om private forhold, så øges loyaliteten, motivationen og effektiviteten i arbejdet, hvilket har en positiv effekt på tilknytning af medarbejderen – og ikke mindst forebyggelse af sygefravær.

I vores undersøgelse gav både medarbejdere og ledere udtryk for, at det bidrager positivt til trivsel og tilknytning, når arbejdspladsen udviser forståelse og giver rum til at håndtere en svær livssituation. Desuden vil det ofte kunne nedbringe sygefraværet, da det øgede pres i privatlivet ellers risikerer at lede til både mental og fysisk sygdom. Endelig kan den rette støtte mindske faldet i medarbejderens arbejdsindsats og hjælpe medarbejderen hurtigere tilbage til trivsel og høj performance.

   

Hvornår er der brug for støtte?

Når en medarbejders liv er i ubalance, kan det have en række negative konsekvenser for trivsel og arbejdsliv. Det kan blandt andet komme til udtryk ved:
  

 

Fravær

Medarbejdere med ubalance i livet kan have et øget fravær på grund af fx familiemæssige forpligtelser, sundhedsproblemer eller personlige problemer.

 

Nedsat produktivitet

Medarbejdere, der er bekymrede eller stressede på grund af deres livssituation, kan opleve nedsat produktivitet og manglende engagement på arbejdspladsen.

Læs mereSe mindreDet vil ofte opleves som om, at medarbejderen trækker sig fra det sociale samvær eller ikke deltager aktivt på møder. 

 

Problemer på arbejdspladsen

Et liv i ubalance kan føre til følelsesmæssig ustabilitet, som kan påvirke medarbejderens evne til at arbejde sammen med andre på en positiv og konstruktiv måde.

Læs mereSe mindreMedarbejderen kan også have problemer med at overholde deadlines og have svært ved at levere arbejdsopgaver på et tilfredsstillende niveau.

 

Lavere arbejdsglæde og tilfredshed

Medarbejdere med et liv i ubalance kan opleve en lavere arbejdsglæde og tilfredshed med deres arbejde, hvilket igen kan påvirke deres motivation og engagement på arbejdspladsen.

Sæt fokus på seks elementer

I vores undersøgelse har vi identificeret seks elementer, som danner fundamentet for ”Støtte i Livssituationer”. Det er disse elementer, som er de vigtigste at have fokus på, for at både ledere og medarbejdere oplever en øget tilknytning til arbejdspladsen, når der opstår en svær livssituation. De seks elementer er: 

Hvordan hjælper I bedst?

Lederen skal være opmærksom på medarbejderens behov

Det første trin er at vise, at man er opmærksom på medarbejderens behov. Lederen skal tage sig tid til at lytte til medarbejderens bekymringer, prøve at forstå situationen, være åben for dialog om mulighederne for mere fleksibilitet på arbejdspladsen og finde måder at støtte den enkelte medarbejder på. Lederen skal også være opmærksom på, at medarbejderen måske har brug for mere tid eller flere ressourcer til at håndtere sin livssituation.

Læs mereSe mindreDet kan være svært for en person, der står midt i en svær livssituation, at udtrykke sine behov klart og tydeligt, og her kan lederen hjælpe ved at bruge åbne spørgsmål som fx: ”Hvilken opgave ville du ønske, du ikke skulle løse i dag/denne uge/denne måned?”. Alt efter svaret kan lederen omfordele ansvar og opgaver og fjerne lidt af arbejdsbyrden fra medarbejderen.

Skab klare rammer for leder og medarbejder

Som virksomhed kan I støtte op om lederne ved at skabe klare retningslinjer. Hvad kan vi som arbejdsplads tilbyde medarbejdere i en svær livssituation? Hvad siger loven, og hvilke retningslinjer mener vi skal være gældende på tværs af virksomheden? Jo tydeligere jeres retningslinjer er formuleret og kommunikeret til lederne, jo nemmere vil det være at implementere dem. Retningslinjerne skal være retvisende men samtidig give plads til den enkelte leders handlefrihed over for deres medarbejdere.

Læs mereSe mindreHvis ikke der er formuleret klare rammer for, hvordan I som virksomhed kan støtte medarbejderne, så vil lederne selv udvikle metoder til at komme igennem situationen. En teamleder i vores undersøgelse udtaler fx: ”Jeg har lavet mit eget system for at håndtere min medarbejder med sygt barn på det mentale. Vi har fx lavet et ’familiekort’, som hun kan trække, når det går dårligt.”
Selvom en leders egne løsninger kan have stor værdi for en medarbejder, kan det skabe en følelse af uretfærdig behandling blandt de øvrige medarbejdere, hvis de ikke modtager samme støtte gennem en svær livssituation. Derfor er det vigtigt med klare rammer på tværs i virksomheden.

Behandler vi alle lige, og skal vi det?

Der opstår hurtigt en række etiske og moralske dilemmaer, når man som leder skal forholde sig til medarbejdernes livssituationer uden for arbejdspladsen.

Læs mereSe mindreEt scenarie kunne være den nye medarbejder, der kun har været på arbejdspladsen i fire måneder og nu skal være primær omsorgsperson til et barn i mistrivsel. Kan man som leder stå med samme rummelighed over for denne medarbejder, som man er ved at opbygge en relation til, som man ville udvise over for en medarbejder, man har en lang og positiv erfaring med? Hvis ikke I allerede har gjort det, så anbefaler vi, at I kortlægger de mulige etiske og moralske dilemmaer, som I har oplevet eller kan komme til at opleve i jeres virksomhed og tjekker, om der er taget højde for dem i jeres interne guidelines til lederne.


 

Tilbyd konkret støtte og ressourcer

   
Man kan hjælpe og støtte sine medarbejdere på mange forskellige måder. Det kan fx være adgang til rådgivning eller terapi, betalt forældreorlov, fleksible arbejdsordninger eller andre former for støtte, der kan hjælpe medarbejderne med at håndtere en særlig situation. Det kan også bare være ekstra ledelsesmæssig opmærksomhed og omsorg. En udfordret medarbejder har måske mest af alt brug for en leder, der løbende spørger ind til og interesserer sig for medarbejderens liv. 
 

Husk, at især teamlederen har brug for støtte og værktøjer

   
I vores undersøgelse kom det også frem, at teamlederens rolle som primær støtte for medarbejderen kræver ekstra tid, fokus og ressourcer, og at der ofte kan mangle støtte og forståelse for teamlederens rolle. Udfordringen opleves særligt af teamlederen og medarbejderen, der sammen skal finde den rigtige metode, hvor medarbejderen skånes bedst muligt uden, at der bliver gået på kompromis med virksomhedens langsigtede mål. I disse situationer er der blandt andet brug for god kommunikation, klarhed og tillid for at komme godt igennem situationen. 

Det kan du læse mere om i ”God kommunikationskultur" og "Tillid”. 

Hvordan kan PFA hjælpe jer?

PFA og vores partnere kan hjælpe jer med løsninger, der understøtter jeres arbejde med støtte i livssituationer.