Hop til indhold

Tilhørsforhold

påvirker tilknytning og tiltrækning

I vores undersøgelse identificerede vi tre elementer, som danner fundamentet for medarbejdernes tilhørsforhold: Medarbejderrelationer, medarbejdergoder samt meningsfuldhed og formål.

  • 71 procent af HR-ansvarlige og 49 procent af ledere udtrykker, at det er en udfordring at finde løsninger på området
  • 86 procent af ledere og HR-ansvarlige tillægger medarbejdernes tilhørsforhold en høj grad af betydning i forhold til deres sundhed og trivsel på arbejdspladsen
  • Tilhørsforhold afhænger af virksomhedskulturen og opleves forskelligt på tværs af generationer.
 
Hvad mener vi med tilhørsforhold?

Tilhørsforhold dækker over den enkeltes oplevelse af mening i sit arbejde og i relationen til sine kolleger. Det er oplevelsen af at føle sig værdsat, godt tilpas og gøre en forskel i sit arbejde. Tilhørsforholdet kan opstå i samspil med kolleger, men også gennem egne arbejdsopgaver og i samspil med virksomhedens formål.

Vores undersøgelse viste, at tilhørsforhold kan være svært at forstå og gå til, og at der bliver brugt mange forskellige begreber for at beskrive tilhørsforhold, fx purpose og kultur. Den konkrete betydning og tilgang er uklar mange steder, og derfor er der behov for at synliggøre, hvordan man kan arbejde med og forbedre medarbejdernes tilhørsforhold.

Sådan styrker I tilhørsforholdet

   
I vores undersøgelse vurderer HR-ansvarlige, ledere og medarbejdere, at særligt tre elementer er væsentlige for et stærkt tilhørsforhold til arbejdspladsen. Disse dækker over, hvorvidt medarbejderne oplever et større formål med arbejdet, og om medarbejderne føler sig værdsat af virksomheden og fællesskabet:
 
  • Medarbejderrelationer: Oplevelse af kollegaskab
  • Medarbejdergoder: Sociale arrangementer, massageordning mv.
  • Meningsfuldhed og formål: For den enkelte og på tværs af virksomheden.
      

Den yngre generation stiller øgede krav til tilhørsforholdet

   
I dag skal vi favne fem generationer på arbejdsmarkedet, og på tværs af generationerne er relationer, meningsfuldhed og formål vigtigt. Dog er det værd at vide, at især de yngre medarbejdere, typisk kendetegnet som generation Z (årgang 1991-2005), ser det som helt naturligt og nødvendigt at have en tæt relation til nærmeste leder. Generation Z har behov for autencitet og ligeværdighed i deres relationer, og de søger aktivt efter karrieremuligheder, der giver mening for dem. Her er fællesskaber ofte vigtigere end klassiske medarbejdergoder som kantineordning og fitnessabonnement. Behovet for et stærkt tilhørsforhold er afgørende for at bevare motivationen hos de yngre generationer, og undersøgelser viser, at de hurtigt søger videre, hvis deres behov ikke bliver opfyldt, eller de føler sig utilstrækkelige*. 

*Kilde: Væksthus for ledelse

Hvordan ved I, der er udfordringer?

Når tilhørsforholdet er udfordret, kan det vise sig på forskellige måder hos medarbejderne og i virksomheden. Hvis I oplever følgende organisatoriske symptomer, er det vigtigt at undersøge årsagerne nærmere, så I kan afdække, om de har tilknytning til medarbejdernes tilhørsforhold.
  

 

Høj medarbejderomsætning

Hvis medarbejderomsætningen er høj, kan det indikere, at medarbejderne føler sig mindre tilknyttet til arbejdspladsen og ikke trives. Tilhørsforhold har en betydelig effekt på trivsel og kan være grund nok til at blive i et job, selv hvis andre elementer fremstår mindre tilfredsstillende.

Læs mereSe mindreVær særligt opmærksom på medarbejderomsætningen blandt nye medarbejdere, som typisk har været i virksomheden i under 2 år. Hvis frafaldet i denne gruppe i perioder er højt, kan det indikere, at I ikke formår at skabe tilstrækkelig tilknytning og tilhørsforhold til virksomheden. 

 

Lav grad af tiltrækning

Hvis I oplever, at I har svært ved at tiltrække den rette mængde eller kvalitet af jobansøgere, kan det være et tegn på, at jobansøgere finder jeres virksomhed mindre attraktiv eller mangler en ”forbindelse” til virksomheden.

Læs mereSe mindreJeres medarbejdere er et af de vigtigste aktiver for at kunne tiltrække jobansøgere, så hvis medarbejderne udviser en lav grad af tilhørsforhold og tilknytning, vil det være et advarselssignal til omverden og potentielle nye medarbejdere. Omvendt kan medarbejderne være ambassadører og være med til at skabe et ry i markedet, der kan tiltrække nye jobansøgere.

 

Lav produktivitet med lav kvalitet

Hvis medarbejderne ikke ser formål og meningsfuldhed med det daglige arbejde, kan det påvirke deres produktivitet og kvaliteten af deres leverancer.

 

Manglende socialt engagement

Isolerer medarbejderne sig fra andre eller undlader de at engagere sig socialt, kan det være et tegn på, at medarbejderne føler sig mindre tilknyttet til arbejdspladsen. På sigt kan det bidrage negativt til medarbejdernes trivsel og øge medarbejderomsætningen.

Brug simple men essentielle greb, når I arbejder med tilhørsforhold

Uanset hvilket element inden for tilhørsforhold I arbejder med, så er nedenstående proces altid god til at synliggøre eventuelle udfordringers karakter, størrelse og bagvedliggende årsager.
  

 

Anerkendelse 

Anerkend, at der er en udfordring på området. Det kan være svært at opnå en fælles forståelse, da der kan være sårbarhed eller politiske agendaer forbundet med ubalance i tilhørsforholdet.

 

Fælles forståelse

Skab en fælles forståelse af problemets karakter og omfang.

 

Årsag

Undersøg, hvor i virksomheden problemet opstod, årsagerne bag og hvilke indsatser, der kan afhjælpe situationen.

Sæt fokus på tre elementer

Vores undersøgelse viste, at der er tre elementer inden for tilhørsforhold, som i særlig grad påvirker sygefravær og performance: 

Hvordan kan PFA hjælpe jer?

PFA og vores partnere kan hjælpe jer med løsninger, der understøtter jeres arbejde med tilhørsforhold.